Met welke breedte resolutie houden webdesigners rekeningen als gemene deler?

Ik erger me al jaren aan de smalheid van sites (deze inclusief). Tegenwoordig krijgen mobiele apparaten vaak een andere indeling aangeboden. Maar waarom worden sites voor desktops niet netjes naar volledige breedte geschaald?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De ene webdesigner is de andere niet, maar bij schalen van onderdelen (elementen) van sites is de breedte van het scherm maar een factor. Een andere belangrijke factor is de lengte van tekst.

Bij sites zoals deze waarbij tekst een belangrijke rol speelt gelden er andere richtlijnen dan voor sites die bestaan uit afbeeldingen.

Als het gaat om lezen van tekst moet er toch een balans gevonden worden tussen het aantal zwenkbewegingen van je hoofd (hoe korter de regels, hoe meer zwenkbewegingen van het hoofd, en hoe meer verticale scroll-bewegingen) en de moeite die het kost om je ogen op dezelfde regel te houden.

Een algemene richtlijn voor de maximumlengte van tekst is 50 tekens; daar houdt deze site zich keurig aan voor de reacties, en de antwoorden zijn plusminus 66 tekens lang, wat door anderen weer als ideaal wordt gezien. Zie bron 1.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar iets langere regels -- ik ben ook niet dol op krantenkolommen -- en andere bronnen gaan ook iets verder:
"Anything from 45 to 75 characters is widely regarded as a satisfactory length of line for a single-column page set in a serifed text face in a text size. The 66-character line (counting both letters and spaces) is widely regarded as ideal. For multiple column work, a better average is 40 to 50 characters." Zie bron 2.

Tecnisch wordt dit vaak opgelost door de maximunbreedte op te geven in 'em' in plaats van pixels, zodat het nog wel eens uit kan maken welke lettertype wordt gebruikt.

Hoe dan ook, loze ruimte houd je altijd bij tekst en brede schermen, tenzij je de richtlijnen negeert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Voor de duidelijkheid 12345678901234567890123456789012345678 38 dus. Als je de reactie schrijft (niet als deze weergegeven wordt). check
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
43 weergegeven 1234567890123456789012345678901234567890123
SimonV
8 jaar geleden
Prima antwoord! Plus.