Hoe maak ik een voorkeuze knop in een excel cel?

Ik wil een knop maken waar mee ik bijvoorbeeld een dag kan selecteren in een cel. Ik weet dat je dan in 7 andere cellen de dagen waar deze naar verwijst al in moet voeren. Maar ben even kwijt hoe dit zat.

Toegevoegd na 1 dag:
En hoe zit het met de mogelijkheid om toch nog te kunnen typen in de betreffende cel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het ligt een beetje aan je versie. Je moet inderdaad elders op het werkblad de lijst neerzetten, dus maandag tm zondag onder elkaar. Dan ga je naar de cel (of cellen) waar je de keuzelijst wil gebruiken. Nu verschilt het. In de oudere office versies (voor Office2007), ga je naar het menu 'Data' en kiest daar voor 'Valideren'. In de nieuwere versies (vanaf Office2007) zit op het lint het tabblad 'Gegevens' en daarin vind je de knop 'Gegevensvalidatie' (zie afbeelding). Welke versie je ook hebt, het menuutje waar je daarna in terecht komt is hetzelfde. Onder 'toestaan' kies je voor 'lijst'. Bij 'Bron', verwijs je naar de locatie van je lijst met mogelijke opties (in jouw geval dagen). In mijn voorbeeld zijn dit de cellen M6 tm M8. Als je op OK klikt dan is de gegevensvalidatie van kracht op alle cellen die je geselecteerd had toen je op 'valideren' of 'gegevensvalidatie' klikte. Dit zie je door het blokje met het driehoekje erin dat naast de cel verschijnt als je eroverheen gaat met de muis. Succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100