Hoe kun je een stijl geven aan een c++ programma?

C++ programma's zijn saaie dingen met een zwarte achtergrond en witte letters. Hoe kun je in een C++ programma een tabel maken, een border om iets heen maken of bepaalde lettertypes, kleuren en andere stijl dingen gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Een programma in C++ is pure tekst. Daar hoort geen enkele vorm van opmaak bij.

Aan de andere kant helpt het vaak wel als er opmaak wordt gebruikt. Het kan bijvoorbeeld helpen als alle ingebouwde type-namen (int, float, char, ...) cursief worden, als alle functienamen groen worden, als alle keywords (return, if, case, switch, default, ...) vetgedrukt worden, enzovoort.

Daarom hebben veel programma-editors de mogelijkheid 'syntax colouring' aan te zetten. Dat werkt erg prettig omdat je bepaalde soorten woorden (zie hierboven) direct herkent. Het werkt ook prettig doordat het direct opvalt wanneer je bijvoorbeeld 'else' intypt en dat woord niet vetgedrukt wordt; dan weet je dat je nog eens goed moet kijken, zodat je direct zie dat je een typefout hebt gemaakt en bijvoorbeeld 'esle' hebt getypt.

Toegevoegd na 4 minuten:

Onderstaand een voorbeeld van automatische syntax colouring (ook wel syntax highlighting genoemd). Dit voorbeeld is weliswaar C en geen C++, maar het geeft goed aan wat het idee is.

Toegevoegd na 18 minuten:

Of... bedoel je niet het programma zelf, maar het *resultaat* van een C++ programma?

Als je met behulp van een C++ programma mooie lettertypes, kleurtjes, tabellen enzovoorts wilt maken, moet je gebruik maken van libraries die jouw programma koppelen aan de functionaliteit die het operating system levert.

Op die manier kun je onder Windows bijvoorbeeld mooie windows maken waarin je elk beschikbaar lettertype in elke beschikbare grootte en in elke mogelijke kleur kunt gebruiken. Je kunt lijnen trekken, figuren tekenen, noem maar op.

Grote delen van Windows zelf zijn in C++ geschreven, en ook vele Windows-programma's zijn in C++ geschreven. Al die programma's maken gebruik van de libraries die meestal bij de C++ compiler worden meegeleverd.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
11 jaar geleden
Je kunt ook je hele script veranderen. Bijvoorbeeld door
system("Color F0");
aan je int main toe te voegen. dit maakt de achtergrond wit en de tekst zwart
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
microsoft biedt een api voor windows GUI programma's. (GUI = graphical user interface) . Het is niet mijn basis, maar google kan je verder helpen en misschien de onderstaande site ook...
http://www.rohitab.com/discuss/topic/11454-c-win32-gui-tutorial-part-2/
Ik heb echter niet gezegd dat het heel gemakkelijk is de eerste keer!