Hoe krijg ik een foto (gedeelte) scherp te zien op een a4 formaat?

Ik selecteer een gedeelte van een foto en wil deze naar een nieuw geopend a4 verplaatsen. Deze is dan enorm groot te zien. Bij het verkleinen wordt deze heel onscherp
Wat doe ik verkeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Komen de resolutie van je A4 en van de foto wel met elkaar overeen ?

Als je foto bv 350 dpi is en je A4tje is 72 dpi dan wordt je knipsel heel erg groot in het A4tje, maar heb je nauwelijks scherpte wanneer je het knipsel op dat A4tje gaat verkleinen.

Breng je de twee in overeenstemming met elkaar dan wordt het resultaat wat meer voorspelbaar.

In ieder geval is dat een mogelijke oorzaak van wat jij beschrijft. Van een heel groot knipsel dat onscherp wordt wanneer je het gaat verkleinen.

Je A4 kan dan een te lage resolutie hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je moet zorgen dat je originele bestand uit zo veel mogelijk pixels bestaat, om het zo sterk te kunnen vergroten. De resolutie van het oorspronkelijke bestand is waarschijnlijk niet groot genoeg om het zo 'op te kunnen blazen'.

Je kunt daar wel IETS aan manipuleren, je kunt b.v. het oorspronkelijke bestand 'resampelen' naar een hogere resolutie, maar daardoor krijg je niet echt meer informatie in je foto. Het uitvergroten zal alleen wat minder 'blokkerig' worden.