Hoe gebruik je een API om te connecten met een externe database?

Ik ben bezig met een zeer groots project en ik wil hebben dat als een gebruiker een account registreert hij ermee op meerdere sites mee kan inloggen(welke niet van hetzelfde server zijn) is dit haalbaar met een API(application programming interface)? zoja hoe doe ik dat dan?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
gvrox
12 jaar geleden
Je wil zoiets als openID maken ? Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Openid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen pasklaar antwoord, wel een paar tips/mogelijke oplossingsrichtingen. - misschien kun je gebruik maken van openid? http://openid.net/
- Steeds meer sites gebruiken een koppeling met facebook. - samba http://www.samba.org/ kan misschien als loginserver dienen, samba werkt in elk geval goed over verschillende fileservers, maar voor website authorisatie heb ik samba nooit gebruikt. - Als laatste moet er het wel iets mogelijk zijn met php/sessie management en de nodige cookies.

Het beste antwoord

Ja hoor dit is prima mogelijk.

Maar het is misschien makkelijker om alle website's van 1 database gebruik te laten maken. Daardoor heb je toch al je websites op een andere server (met waarschijnlijk een eigen IP) maar toch het gemak van 1 centrale database met alle gegevens.

Een andere oplossing is het plaatsen van een php class op de server met de database waarmee je alle gegevens van de gebruiker kan raadplegen en aanmaken. Deze class kan je dan op je andere websites weer aanroepen om hiermee dus de benodigde gegevens van de gebruiker aan te roepen.
Hierbij moet je wel rekening houden dat als jij via een externe website bij de gegevens kan andere dit ook kunnen. Je moet je class dus beveiligen met bijvoorbeeld een codering op de in-/ output van de class zodat anderen niks met de gegevens kunnen doen.