Is er een mogelijkheid om online of met een programma een werkstuk of scriptie samen te stellen en door te bladeren?

Ik vind het lastig uit te leggen,hopelijk begrijpen jullie van GV wat ik bedoel.
Voor school moet ik de komende jaren een x aantal werkstukken,onderzoeken en scripties maken.
Voor elk werkstuk heb ik een speciale map waar ik alle documenten bewaar die ik gemaakt heb voor het werkstuk. Het uiteindelijke idee hoe het werkstuk eruit moet komen te zien heb ik in mijn hoofd,maar zou het wel zo prettig vinden hoe het eruit gaat zien als alles bij elkaar gevoegd is.
Nu kan ik wel steeds alles uitprinten,maar als ik toch besluit dat het anders moet blijf ik aan het printen (dat is zonde van het papier,inkt én geld).

Nu zat ik te hopen dat ik ergens op het internet iets kon vinden (online of een programma) waarmee ik alles zo kan samenstellen waar ik uiteindelijk het eindresultaat kan zien.
Waar ik doorheen kan bladeren om te kijken of het eindresultaat mooi genoeg is om het vervolgens uit te kunnen printen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Als je ze gewoon in een word-document onder elkaar zet, kan je gewoon naar beneden scrollen of naar het afdrukvoorbeeld gaan, het heel klein maken zodat je meerdere pagina's naast elkaar ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat een PDF-printer aan je wensen voldoet.

Een PDF-printer is een programmaatje dat net doet alsof het een printer is. Voor jouw computer lijkt het dus net alsof je dan een extra printer hebt.

Je kunt dus heel gewoon printen - je print het werkstuk dan naar je PDF-printer.

Die PDF-printer drukt niet af op papier, maar maakt een PDF-bestand aan. Hij zet dat PDF-bestand ergens op je harde schijf neer.

Jij kunt dan dat PDF-bestand bekijken. Daarin zie je heel precies hoe je werkstuk eruit zou hebben gezien als je het wel direct naar een echte printer (met papier) zou hebben afgedrukt.

Als je werkstuk goed is, kun je ofwel een nieuwe printopdracht geven maar dan naar de echte printer in plaats van naar de PDF-printer, of je kunt het PDF-bestand naar de echte printer sturen.

Toegevoegd na 1 minuut:

Ik gebruik zelf de Bullzip PDF Printer. Zie de link hieronder.

Dat is dus een PDF-printer (een programma dat doet of het een printer is) die je gratis mag downloaden, installeren en gebruiken.

Hij bevalt mij zo goed, dat ik hem zelfs als standaard printer heb ingesteld. Ik moet nu dus zelfs een extra handeling verrichten als ik op de papieren printer wil afdrukken. Dat spaart me een hoop papier, toner, geld en tijd!
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het niet helemaal, betekent dat gewoon dat je er een PDF bestand van maakt? Want dat kan je toch ook gewoon via Word aanklikken?
Cryofiel
12 jaar geleden
Je maakt er inderdaad een PDF-bestand van. Dat kan inderdaad ook via Word, als je de juiste Word-versie hebt. Het voordeel van de PDF-printer is dat die vaak betere kwaliteit PDF maakt dan Word. Een ander voordeel is dat je met een PDF-printer *alles* in PDF kunt omzetten - ook bestandjes die je bijvoorbeeld in Kladblok hebt gemaakt, of plaatjes die je met Paint hebt bewerkt. Maar je hebt wel gelijk dat als jij alleen maar in Word werkt, en als Word voor jou geschikte PDF-bestanden maakt, dat je dan direct vanuit Word een PDF kunt maken. In die PDF kun je dan meteen zien hoe je werkstuk er in het echt uit zal zien, waar de paginagrenzen zullen komen, enzovoort. Let er wel op dat je bij het maken van de PDF aangeeft dat je A4-papier gebruikt. Zowel de PDF-omzetter van Word als een PDF-printer hebben wel eens de nare neiging om op het Amerikaanse papierformaat af te drukken (dat heet Letter). Als je dat doet om je werkstuk te bekijken, en je drukt het daarna op je echte printer af op het standaard A4-formaat, ziet je document er alsnog anders uit dan in de PDF.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer wat geleerd, dit wist ik niet. Bedankt!
Het is een beetje uitvoerig maar er bestaan in de wereld out there enerzijds de groep "Word gebruikers" die allerlei word documenten in folder hebben staan en uiteindelijk samenvoegen EN er bestaan de groep LaTex gebruikers die eenzelfde doen.

Op sommige universiteiten MOET je je scriptie in Word maken en op andere universiteiten MOET je je scriptie in LaTex maken. (zoals de mijne destijds).

Om regelmatig documenten samen te stellen uit "bron code" in telkens ander formaat is LaTex uitermate geschikt. Het is dan ook niet voor niets een document preparation system.

Ik kan me echter voorstellen dat je nog nooit van LaTex gehoord hebt. In dat geval zou ik even een uurtje besteden op het Internet e.g. wikipedia om even te lezen wat het is en gewoon eens wat textjes uit te proberen.

Voor wat je wilt is het ideaal en mocht je ooit een beta wetenschapelijke richting in gaan ... dat ben je al voorbereid.

LaTeX (heel kort): je maakt al je teksten, plaatjes en whatever en slaat ze op. Je "compileert" dat dan tot een document e.g. pdf volgens een bepaalde stijl bijvoorbeeld met de stijl "boek" wordt het een boek en met de stijl "artikel" wordt het artikel met een compleet andere layout.
Scheelt dus veel tijd.

Geef het op zijn minst een uurtje onderzoek. Er is ook een actieve LaTeX support community in Nederland.