Welk computerprogramma maakte het eerste computerprogramma?

En welk programma dat programma. Oftewel: Hoe konden ze de eerste programma's maken als ze daar nog geen programma's voor hadden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (7)

Simpel: gewoon inkloppen. En dan testen of het werkt. En dan alle regels opnieuw doorlopen om de fout te vinden.

De eerste computerprogramma's waren dus puur mensenwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat is het nog steeds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteindelijk natuurlijk wel, maar ik zou het niet meer *puur* mensenwerk noemen. Er zijn immers programma's die zelf code genereren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De eerste software is geschreven in machinetaal.
Dat is code die direct de hardware van de computer aanstuurt. Die machinetaal bestaat nog steeds, maar die wordt gecreëerd door de hogere programmeertalen tijdens het compilatieproces.
14 jaar geleden
Handgeprogrammeerd, maar reken er maar op dat software nog steeds (deels) op die wijze wordt gecreëerd, of dacht je dat je speciale machines had die automatisch nieuwere en betere software maakten? ;)

Toegevoegd na 9 minuten:
Je moet de software waar jij het over hebt gewoon zien als hulpjes die het programmeren versnellen: in principe blijft de basis hetzelfde: monnikenwerk voor mensenhandjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die software maken ze weer met andere software. Zoals games.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet de software waar jij het over hebt gewoon zien als hulpjes die het programmeren versnellen: in principe blijft de basis hetzelfde: monnikenwerk voor mensenhandjes.
AWM
14 jaar geleden
Nee, de hogere programmeertalen maken het leven aanzienlijk makkelijker dan het schrijven in machinecode.
Het is nog wel 'monikenwerk', maar het is niet te vergelijken.
De eentjes en nulletjes van de eerste programma's werden geprogrammeerd door de juiste stekkertjes in de juiste contacten te stoppen.

Het eerste computerprogramma makende computerprogramma is waarschijnlijk een assembler. Daarmee kan je de eentjes en nulletjes instellen met een voor mensen net iets leesbaarder formaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste programma's werden geschreven door met een stel simpele schakelaars nullen en enen direct naar het geheugen van de computer te schrijven. Vervolgens werd het zo geschreven programma gestart door op de startknop te drukken (nee, niet met de muis ;-)

Omdat men geen zin had op die omslachtige manier grote programma's in te voeren, werd slechts een mini-programmaatje ingevoerd, dat slechts tot taak had een groter programma in te lezen vanaf bijvoorbeeld een ponsband. Dat grotere programma kon dan ofwel iets nuttigs doen, ofwel een nog groter programma inlezen.

Zie de Bron hieronder, onder het kopje "Programming facilities". Ik citeer de eerste zin:

"Early PDP-8 systems did not have an operating system, just a front panel and run and halt switches. Software development systems for the PDP-8 series began with the most basic front panel entry of raw binary machine code (booting entry)."

Ik heb dit zelf ook nog zo moeten doen. Niet dat het nog nodig was, maar het werd gezien als educatief moment.

In het plaatje zie je de schakelaars duidelijk zitten.
Cryofiel
14 jaar geleden
aanvullend op bovenstaande antwoorden: om programma's te schrijven heb je in feite niet eens een programma nodig.
Je kunt een processor rechtstreeks programmeren. En zo kun je dan weer programma's maken die het wel vervolgens makkelijker maken om op een "hoger niveau" te programmeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een programma is in feite een reeks instructies. die instructies worden weer gevormd door enorm veel bytes. een byte bestaat weer uit acht miniscule schakelaars (bits) die 2 waarden kunnen hebben: 0 of 1. door een reeks bytes op de pc zelf te programmeren met de hand, kun je ook een programma krijgen. dit was ook het geval bij het allereerste programma