Hoe leg je simpel aan iemand die nog nooit website's gebouwd heeft wat een webruimte en domeinnaam zijn?

Ik weet namelijk niet hoe ik dit makkelijk kan uitleggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik zal een poging wagen.

--

Eerst de domeinnaam.

De domeinnaam is het "web-adres" van de website. Voorbeelden van domeinnamen zijn www.goeievraag.nl en www.nu.nl .

--

Dan de webruimte.

De inhoud van een website staat ergens opgeslagen, op een computer die met het Internet is verbonden. Op die computer staan een aantal mappen, een aantal bestanden, en de nodige plaatjes - dingen die samen de inhoud vormen van de website.

Een aantal providers bieden computers aan die met het Internet verbonden zijn. De provider koppelt zo'n computer aan jouw domeinnaam.

Jij betaalt een bedrag per maand. Voor dat bedrag huur jij een aantal megabytes opslagruimte op de harde schijf van zo'n computer. De opslagruimte die jij huurt, heet de webruimte.

Het komt erop neer dat jij webruimte (opslagruimte op de computer bij de provider) huurt. Jij zet daar informatie op. Wanneer Pietje dan www.jouwdomein.nl intypt, wordt die informatie opgehaald van de computer bij de provider, en naar de webbrowser van Pietje gestuurd. Pietje ziet dan jouw webpagina.

--

Ik hoop dat dit een goede uitleg is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ga er van uit gegaan dat deze persoon bekend is met postadressen en daar ooit gebruik van heeft gemaakt.

Een domeinnaam is het internetadres van een website, zoals jouw straatnaam, huisnummer, postcode en woonplaats jouw adres zijn.

Een webruimte is de ruimte waar de website opgeslagen is, zoals op jouw adres je huis staat, waarin jij de ruimte hebt om te wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergelijk dit met een auto;
Je huurt een auto (domeinnaam) bij een dealer, hier betaal je per jaar €10 voor.
Vervolgens huur je ook de diensten van een willekeurige garage (webhosting) waaraan je de benzine en onderhoud betaalt, en samen kun je autorijden (een eigen website hebben)