Hoe blokkeer je toegang tot bepaalde bestanden en mappen van buitenaf?

Ik wil online bepaalde mappen en bestanden blokeren. Zodat mensen dus niet vanuit de browser bij die pagina kunnen komen, maar alleen de bestanden kunnen worden geincluded. Hoe kan ik dit regelen? Via htaccess of kan dit ook via maprechten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat regel je inderdaad via htaccess. Plaats de bestanden in een aparte map en geef in htacess aan dat ze alleen benaderbaar zijn als de referrer gelijk is aan de eigen domein-naam (of evt. ook deze submap)

in htaccess:

SetEnvIf Referer www\.mjndomein\.nl referck
Order Deny,Allow
Deny from All
Allow from env=referck

Als het alleen gaat om include-bestanden voor PHP, dan hoef je niets te doen, want browser kan deze bestanden toch niet localiseren (krijgt alleen de complete PHP-pagina van de server aangeleverd).

Toegevoegd na 19 uur:
Toevoeging: regel ook in robots.txt dat zoekmachines af moeten blijven van dit soort mappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar als je iets include vanaf de index, voor een sql connectie en voor bepaalde functies die gebruik maken van de database. als je dan de functie aanroept rechtstrekt, heeft die nog geen verbinding dus krijg je wel een foutmelding. Hoe kan je dat dan fixen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het tweede deel van je vraag is mij niet duidelijk. Welke functie roep je rechtstreeks aan en waar ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ga dus naar 127.0.0.1/includes/test.php
op die pagina staan 3 functies die verbinding met de database nodig hebben.
de database connectie word aangemaakt in 127.0.0.1/includes/database.php