hoe kan ik 2 of 4 foto's naast elkaar zitten op 1 foto , en hoe kan ik een zwarte schaduw over heen zitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

FOTO'S NAAST ELKAAR IN 1 AFBEELDING:
Ik neem aan dat je bedoelt dat ze naast elkaar in een bestand komen te staan.
En ik neem aan dat je Photoshop of GIMP op je computer hebt staan.

Daar vanuit gaande in hoog tempo door de handelingen:
1. vergroot het veld van de 1e afbeelding, waar je de 2e foto bij wilt hebben, met de afmetingen van die 2e foto die erbij moet.
2. selecteer de 2e afbeelding en doe ctrl A en ctrl C.
3. selecteer je 1e afbeelding en doe CTRL V

=> allebei de afbeeldingen staan nu in een eigen laag in het zelfde bestand.

Nu wil je ze nog naast elkaar ?
4. verklein en verplaats allebei de lagen totdat ze netjes naast elkaar liggen. Of hoe je ook wilt. Gebruik daarvoor file -> scale -> enter.
5. opslaan onder een nieuwe naam. Als psd als je geen details kwijt wilt raken. "voor web" als je het op internet wilt gebruiken.

NIET "MERGEN"
"Merge" de layers NIET met elkaar wanneer je de foto's in verschillende groottes op de pagina wilt kunnen zetten.

6. Wil je meer afbeeldingen bij deze twee zetten herhaal deze stappen 1 t/m 5 dan voor de andere afbeeldingen. Je krijgt dan telkens je afbeeldingen 2-aan-2.
7. De 2-aan-2-afbeeldingen behandel je alsof het er 1 is en doet ermee zoals stap 1 t/m 5 om ze te combineren met de overige afbeeldingen.

ZWARTE SCHADUW:

- Als je hoog contrast bedoelde:
1. Merge alle lagen. Sla op onder nieuwe naam.
2. Kies layer -> adjustment layer -> contrast, en verzet de schuif tot de schaduwen goed zwart zijn.

- Als je bedoelde een nietBestaandeSchaduwToevoegen:
1. Merge alle lagen. Sla op onder nieuwe naam.
2. Kies een zacht penseel
3. Zet de dekking (opacity) op 50%
4. Maak een nieuwe laag aan om je schaduwen op te tekenen.
5. Kies de "kleur" zwart.
6. Schilder de schaduwen in waar je ze hebben wilt maar op de nieuwe laag. Als het dan fout gaat kun je de laag nog weg gooien en opnieuw beginnen.

- Als je bedoelde dat je de hele afbeelding een zwarte waas wilt geven:
1. Merge alle lagen. Sla op onder nieuwe naam.
2. maak een nieuwe laag aan.
3. Kies het emmertje
4. Zet de dekking (opacity) op 10%
5. Kies de "kleur" zwart
6. "kiep het emmertje leeg" op de nieuwe laag, net zo vaak tot de zwarte waas zwart genoeg is voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt hiervoor Adobe Photoshop gebruiken. Je kunt ook Paint gebruiken, maar hiermee wordt de schaduw toevoegen lastiger.