Hoe maak je een directory in localhost?

Ik wil PHP gaan leren en heb een PHP editor en ook Wampserver gedownload, zodat ik php op localhost kan testen en bekijken. Ik weet echter niet hoe ik een directory in localhost moet maken om daar mijn scripts te bekijken. Ik ben een beginner, dus graag eenvoudig advies svp. Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het is niet helemaal duidelijk wat je eigenlijk wilt, maar in de installatiemap zal zich een root map (waarschijnlijk C:\\wamp\www\) bevinden, daarin kun je een submap maken, die automatisch ook als submap in je site aanwezig is.
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Rose voor je snelle antwoord.
Ik wil met een PHP editor (Davor's PHP Editor) PHP programmeren uittesten. Met Wampserver moet ik het resultaat dan op de localhost kunnen bekijken (zo las ik op http://www.phphulp.nl/php/tutorial/overig/php-beginners-handleiding/575/inleiding/1480/). Ik weet alleen niet hoe dit alles werkt. Er is inderdaad een map C:\\wamp\www, waar twee bestanden staan (index.php en testmysql.php). Ik heb echter geen idee hoe ik er een nieuw bestand bij moet maken (een nieuwe gewone map maken lukt wel, maar dat is uiteraard geen geldig "bestand" om als URL in localhost te dienen). Is mijn vraag wat duidelijker zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan ik mijn vraag anders en algemener formuleren: In de map C:\\wamp\www staat bijv. het bestand "index.php". Ik wil graag een bestand "phptest.php" die op de localhost functioneert en waarop ik mijn PHP probeersels kan bekijken. Hoe maak ik die?
rose
12 jaar geleden
Maak in de map C:\wamp\www een nieuw bestand en noem dat phptest.php. Open dat bestand in je editor en zet erin wat je wilt aan HTML en PHP. Vervolgens open je in je browser http://localhost/phptest.php en voila. Je kunt overigens ook een map phptest maken, C:\wamp\www\phptest, en daarin een bestand phptest.php maken. Dat kun je dan in je browser benaderen met http://localhost/phptest/phptest.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank opnieuw. Ik heb een nieuw bestand "phptest.php" gemaakt (door index.php te kopiëren en de naam te veranderen). Wil ik dit bestand openen (middels rechtermuisknop "Openen" in Davor’s PHP Editor, dan krijg ik in de Editor de melding "Invalid project file!". Het lukt dus helaas niet. Moet ik misschien op een andere manier een bestand "phptest.php" maken?
rose
12 jaar geleden
En heb je het al geprobeerd met http://localhost/phptest.php in je browser? Als er niets bijzonders in het php-bestand staat zou het namelijk moeten werken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar dan krijg ik een pagina met waarschuwingen: Warning: mysql_connect() php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Host is onbekend. in C:\wamp\www\phptest.php on line 2 enz,enz. Ik denk dat ik morgen maar eens alles opnieuw ga proberen en evt. een andere Editor met goede handleiding ga zoeken. Ik kom er gewoonweg niet uit en ik wil je niet verder met dit probleem vermoeien ;-) Mocht je nog een antwoord weten, dan hoor ik het graag. Ook als je een programmaatje weet waarmee ik gemakkelijk kan beginnen met PHP schrijven en bekijken... Bedankt in ieder geval!
rose
12 jaar geleden
Beginnen zou ik gewoon in notepad++, een teksteditor met franje. En dan bekijken in je browser. Te oordelen naar de foutmeldingen staan er wat verwijzingen in je index.php die niet meer kloppen als je het bestand hernoemd hebt. Maar je eigen idee om opnieuw te beginnen met een simpele tutorial is een goed idee!
rose
12 jaar geleden
Probeer dit eens: Maak een LEEG nieuw bestand (in c:\www\), open het in kladblok en zet daarin: phpinfo();
?> Sla het bestand op met een .php extensie en open het in je browser (localhost/bestand.php )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Rose, ik ga er mee aan de slag. Mocht ik er nou echt niet uitkomen, dan kan ik altijd nog een nieuwe vraag stellen. Ik waardeer het erg dat je zo hebt willen meedenken. Op naar je diamanten medaille ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Rose, het is me gelukt! Ik heb een hele goede video handleiding gevonden die elke stap uitlegt: http://blog.themeforest.net/screencasts/diving-into-php-video-series/ Het is eigenlijk hetzelfde als wat jij hebt geadviseerd (ook hij werkt met Notepad++). Nogmaals dank!