Hoe kan het dat een plaatje het lokaal niet doet als het begint met een / ervoor, maar online wel?

Heb een plaatje:

Online pakt die dit prima, maar nu heb ik alles gedownload, en dan werkt het niet meer. Zodra ik de / weghaal, die vooraan staat, werkt die wel weer. Hoe is dit mogelijk?! en hoe fix ik dit weer, zonder dat ik de / hoef weg te halen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie geen plaatje hoor xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lOl!

Het beste antwoord

Die / aan het begin betekent dat "map" een map in de root directory van de webserver staat. Specifieker uitgedrukt: dit is een "absoluut pad" (absolute path). Als je die eerste / weghaalt dan kijkt hij gewoon in de huidige directory (van de html file) en dan wordt het een "relatief pad" (relative path). In de root directory zal geen directory "map" bestaan bij jou of hij is onbereikbaar, maar wel op de server.

Hier zijn nog nuances en uitzonderingen op mogelijk maar normaal gesproken is het zo.

Aangezien het bij jou lokaal werkt zonder / heb jij de html opgeslagen en de subdirectories die daarbij horen. Dat is zoals je het wilt hebben

Want eerlijk gezegd is het raar geschreven in de html, want juist om dit soort redenen wil je liever dat op die webserver ook relatieve paden worden gebruikt. Dit maakt ook het integraal verplaatsen van webcontent een stuk makkelijker. (Stel men wil er een andere site naast gaan draaien en die hele mikmak van deze site in een andere directory zetten, dan moet men dus dit soort absolute paden gaan lopen aanpassen. Dat hoeft niet als alles relatief gehouden wordt.)

Kortom: is het jou eigen website? Dan zou ik de boel relatief gaan maken in plaats van absoluut. Is het andermans website? Dan zit 'ie slecht in elkaar en moet jij helaas de absolute paden relatief blijven maken voordat de site bij jou lokaal werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Danku voor je antwoord! Meteen duidelijk hoe dat zit. Dacht ergens een instelling. +1 en +10 :)

Andere antwoorden (1)

Probeer eens als lokatie iets in de vorm van "c:\pathname\plaatje.jpg"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je het absolute pad? of dat ik lokaal moet kijken?
Maar nee, ga ik niet proberen. Moet gewoon zo werken, zonder iets aan te passen aan dat img element.