Wat is nu precies (in een huisje boompje beesje vergelijking) nu het verschil tussen Declaratief en imperatief programmeren?

(bij de uitleg op wiki is nog niet echt een trigger ontstaan)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

In aanvulling op het antwoord van bananenman, eenvoudig gesteld:

Bij imperatief programmeren geef je opdrachten, je zegt wat er moet gebeuren, gedaan moet worden.

Bij declaratief 'programmeren' geef je aanwijzingen, je geeft aan wat het resultaat moet worden.

Ik zou liever spreken van imperatieve en declaratieve talen.
rose
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
In jouw voorbeeld (en dat kan met je vrienden of (maar dan is de imperatieve methode minder voor de hand liggen) de professionele schilder. Imperatief: zetVerfKlaar();
pakKwast();
doop(kwast();
gaNaarMuur(die,daar);
beweegKwastOpMuur(updown,true); enz. Je geeft dus de handeling, de procedure aan. Declaratief: VervenVanDeKamer:
MuurA : rood
MuurB : groen enz. of:

Andere antwoorden (1)

imperatief programmeren is wat de meesten onder programmeren verstaan, je vertelt de computer wat hij moet doen dmv opdrachten in een programmeertaal.

declaratief programmeren is dat je niet echt opdrachten geeft maar alleen aangeeft (declareert dus) wat er moet gebeuren.
dat is dus wat anders dan wat opdrachten en vaak lijkt het meer op een verzameling stuurcodes dan een programma.

een voorbeeld om het woord hallo cursief af te drukken, zou er dus imperatief zo uit kunnen zien:

set_font($font_type_italic)
print_text("hallo")

en declaratief:

hallo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
set_font() is hier een opdracht.