kan ik mijn ip voor mijn FTP server ook aan mijn website koppelen?

Ik heb een netwerkschijf in mijn thuisnetwerk die ik via internet toegankelijk maak door er een ftp server van te maken. die kan ik nu benaderen via ftp://xxx.xx.xxx.xxx en dan via de inlogcode.

Als ik ergens anders ben en ik wil op mijn netwerkschijf kunnen moet ik steeds dat ip adres (xxx.xx.xxx.xxx) opzoeken.

Ik heb ook een website: jhlekkerkerk.nl Kan ik er niet voor zorgen dat ik via die website bijv via ftp://plantswithlove.nl o.i.d. op mijn FTP server kom?

als dit niet kan kan het dan wel op een andere manier?

Toegevoegd na 1 uur:
ik wil hem trouwens graag koppelen aan jhlekkerkerk.nl. die plantswithlove.nl is wel van mij maar perongelijk erin gezet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Dat kan je regelen met de provider die je DNS heeft vastgelegd. Je kunt dan het adres met het protocol ftp:// doorverwijzen naar het IP adres van je thuisserver.

Toegevoegd na 11 minuten:
Je kunt dit doen voor elk domein waar je eigenaar van bent. Je kunt per protocol en per subdomein een apart IP adres instellen waar de link naar toe gaat.

Wat er in feite gebeurt is dat als iemand een internet adres intypt, er wordt opgezocht bij welke provider dat domein is geregistreerd en die provider heeft een lijst met IP adressen. Dan wordt dat IP adres opgezocht en de bijbehordende pagina getoond. Het IP adres hoeft niet persé op de server van de provider te staan die de DNS regelt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als ik jouw domein opzoek krijg ik de volgende gegevens:

Registrar:
MijnInternetOplossing
Helmondstraat 19
1324WN ALMERE
Netherlands

Domain nameservers:
ns1.mijndnsserver.nl 80.69.83.184
ns2.mijndnsserver.nl 80.69.80.191

Record maintained: NL Domain Registry

Je zult dus bij deze partij moeten zijn met je vraag. Willen ze dat niet doen of kost het onevenredig veel geld, dan kan je bijvoorbeeld ook je domein verhuizen naar een andere provider waarbij dat wel mogelijk is (en gratis) zoals http://www.mijndomein.nl

Toegevoegd na 29 minuten:
zie bijgaande afbeelding hoe zoiets eruit ziet bij de provider mijndomein.nl. Ik heb mijn domeinnaam naar deze provider verhuist en betaal ze per jaar voor de registratie en afhandelen van het mailverkeer. Dat kost daar zeer weinig. Mijn website, ftp en mail staan op verschillende servers.

Nu genoeg reclame, in feite kan elke provider dit regelen en meestal moeten ze dat zelf doen omdat ze niet zo'n mooi klantenmenu hebben. Dan kunnen ze administratiekosten in rekening brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bepaal je zelf. Jouw domein is jhlekkerkerk.nl. Je stelt een DNS in voor http://www.jhlekkerkerk.nl maar kan ook een subdomein ftp://ftp.jhlekkerkerk.nl aanmaken of ftp://jhlekkerkerk.nl In mijn afbeelding kan je dat ook zien. Ik kan zoveel entries aanmaak als ik wil. Ik kan werken met subdomeinen en die naar een hele andere server (IP adres) verwijzen. Dit is hoe mijndomein het regelt. Je zult dit óf bij je eigen provider moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het alleen voor jezelf is, waarom sla je niet een snelkoppeling op? Daarnaast heb je voor FTP verkeer een FTP client nodig. Je kunt gratis Filezilla gebruiken en deze maakt je FTP site als link aan. Desgewenst mét gebruikersnaam en wachtwoord, want ik neem aan dat je dat ook hebt ingesteld. Filezilla heeft ook een zeer goede e veilige FTP server. Persoonlijk denk ik dat het veiliger is om je FTP site aan het IP adres te koppelen en niet aan het domein. Ik heb de ervaring dat servers automatisch worden gescand op de aanwezigheid van openstaande FTP poorten. Ik kan dat goed zien in Filezilla bijvoorbeeld en werd er zo gek van dat ik alleen maar bepaalde IP adressen toelaat. Omdat jouw DNS jhlekkerkerk.nl vrij toegankelijk is, zal die worden gescand op FTP poorten. Je IP adres is waarschijnlijk niet bekend en daardoor "iets" veiliger.

Andere antwoorden (1)

Via het DNS verhaal zou dat mogelijk zijn.
Ik denk dat je het beste kan informeren waar je plantswithlove.nl (of jhlekkerkerk.nl) hebt geregistreerd wat de mogelijkheden en eventuele extra kosten zijn.