Hoe kan ik een anonieme email versturen?

Ik wil iemand een email sturen, maar hij mag (nog) niet weten dat die email van mij afkomstig is.

Deze persoon - ik noem hem M - is een IT-specialist die alles van computers en email weet. Hij is ook slim. Een paar jaar geleden heeft iemand hem een anonieme email gestuurd door een nieuw account aan te maken bij een webmaildienst, hem vanaf dat account een email te sturen, en daarna dat account te wissen.

M heeft toen naar die webmaildienst gebeld, en net gedaan alsof hij bij de technische dienst van zijn eigen emailprovider werkte. Hij heeft gevraagd vanaf welk IP-adres het tijdelijke account is aangemaakt. Op die manier heeft hij de afzender kunnen achterhalen.

Ik wil nu kijken of ik hem een anonieme email kan sturen, ZONDER dat hij kan achterhalen dat ik dat was.

Hoe doe ik dat?

Toegevoegd na 2 minuten:

M wordt volgende maand 50. In de aanloop naar zijn feest wil ik een grap met hem uithalen. Ik heb dus niets kwaads in de zin, er is niets illegaals aan de hand, en op 10 november zal hij erachter komen dat ik (samen met een paar anderen) achter die mails zat.

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Internet
40.7K

Het beste antwoord

Bij de bibliotheek een mail adres aanmaken en daar via dat adres een mail sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het enige dat ik kan bedenken is een tijdelijk email adres aanmaken via Hotmail. Daar vul je gewoon een andere naam en adres in.
Kimath
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dan kan hij weer naar Hotmail bellen, net doen alsof hij zelf bij de technische dienst werkt en een probleem moet oplossen, en vragen vanaf welk IP-adres dat Hotmail-adres is aangemaakt. Met dat IP-adres kan hij dan zo achterhalen dat ik het was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet 100% anoniem. Want hotmail weet dat jij het hebt gedaan (via je IP).
Kimath
13 jaar geleden
Owja. Dan zou je dat mail adres moeten aanmaken via een openbare pc in bijvoorbeeld de bibliotheek. Dan kunnen ze je ip wel achterhalen, maar dan is het niet van je eigen pc.
Kimath
13 jaar geleden
is hij dan niet in overtreding als hij doet alsof hij iemand van de technische dienst is? Die gegevens mag hotmail niet zomaar afgeven.
Cryofiel
13 jaar geleden
@wijn, @Kimath: dit is iets dat inderdaad verboden is. Maar zoals wel vaker geldt: het *mag* niet, maar het *kan* wel. Zoek op Internet maar eens op Social Engineering - zo heet deze truc. Het komt erop neer dat je een band met de ander schept, en vervolgens een kleine gunst vraagt. In dit geval belde M met de technische dienst en deed alsof hij zelf ook bij een technische dienst zat. Dat schepte een band: aha, geen domme klant, geen lastige manager, maar een collega die mij begrijpt. Vervolgens deed hij of hij een probleempje moest oplossen. Dat kent de ander maar al te goed, want ook hij moet continu probleempjes oplossen waarvoor hij andermans hulp nodig heeft. Hij zal dus die vriendelijke collega maar al te graag even helpen. (De min is overigens niet van mij.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wijn: Dat verschijnsel heet social engineering. Je zal versteld staan hoe onwijs veel geheime en beveiligde informatie social engineers op die manier weten te bemachtigen.
@Kimath: wat hij doet mag natuurlijk niet inderdaad, maar sommige mensen kunnen met heel veel dingen wegkomen, omdat niemand het doorheeft of aangifte doet.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ha, we hadden tegelijk zitten typen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag wel info opvragen, maar je mag je niet voordoen als iemand anders. Dan ben je namelijk wel in overtreding. En ik denk dat je voordoen als iemand van de technische dienst daar wel onder valt. Ik ken social engineering overigens niet als online term hoor, ik heb de term uit een boek over dit onderwerp.
Je kunt hetzelfde trucje uithalen, maar dan via een "anonymous proxy". Daarmee kan de webmaildienst je erg lastig achterhalen.
bamibal
13 jaar geleden
Ga naar die bieb en berstuur met een schaduw account een email et ip adres is dan openbaar en nooitmeer naar jou te linken.
Doe je het ook nog eens vanuit een andere plaats dan wordt het nog moeilijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
maar ga dan niet thuis inloggen
http://www.sendanonymousemail.net/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan naar de Bibliotheek gaan, daar een nieuwe email-account aanmaken. En nadat je je email verstuurd hebt, de account wissen. Hij kan dan wel het IP opvragen, maar dat is een hele andere dan de jouwe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je zult dus het email-adres moeten aanmaken vanuit een IP-adres welke niet naar jou is te traceren.
Het mooiste zou zijn om vanaf zijn computer dat account aan te maken en die email versturen.

Ander kan je nog proberen om via een anonymizer (google maar eens), een tussenroute te maken en hiermee het email account aan te maken. Zo kan je meerdere routes maken.

Ook kan je een computer hacken en van daaruit het email bericht versturen. Helaas is dat wel strafbaar.

Je kunt ook een email versturen vanuit een smartphone. Daarmee krijg je altijd een dynamisch ip-adres welke alleen maar naar de provider is te traceren.
Dan kan je op die smartphone een email adres aanmaken en de email versturen.
Daar M maar eens uit hiermee.
Het email adres waarmee je smartphone op het internet zit, kan je eenvoudig achterhalen via www.watismijnip.nl.
Gebruik webmail om het bericht te versturen.

Als je deze methode gebruikt, zou je me op de hoogte willen houden of M toch nog het bericht heeft kunnen achterhalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een draadloze verbinding zoeken die niet beveiligd is.
Maar dan niet in de buurt waar je woont, want dan komt ie erachter dat het bij jouw uit de straat komt.

Een bibliotheek of een internetcafé is het makkelijkst.

Heb je kennissen in het buitenland?
Dan die vragen een email te versturen. (eventueel zelf uit een bibliotheek in het buitenland)

Toegevoegd na 15 minuten:
eventueel zelf = eventueel zelfs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als erkend ( door mijzelf) digibeet zou ik zeggen: Via een tussenpersoon,b.v. een mede GVer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga op een proxy, ip of web proxy ( hidemyass.com) bijvoorbeeld. Ga dan naar een anonieme email service, als je op google typt anonymous email vindt je vast wel iets (denk ik).
Succes!

btw. Je zou ook een ip proxy kunnen gebruiken.. en daarna nog op een webproxy, of dit veel zinvoller is weet ik niet. Eventueel zou een VPN service ook kunnen werken..

Groetjes!

Toegevoegd na 1 uur:
Wellicht kan het nog helpen je dns servers te veranderen naar bijvoorbeeld Comodo dns servers...
Dan ziet je ip het volgens mij niet, dit weet ik niet zeker trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik een internetcafe bezoeken, daar een hotmail adres aanmaken en via dat adres hem een mail sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van een computer van vriend/vriendin/kennis vage bekende die voor hem niet naar jou kan leiden met een een acount die je voor dat doel aanmaakt
als hij gaat proberen de afzender te achter halen zou je daar iets mee kunnen doen om de grap wat uit te breiden door een heel raar verzend adres te vinden
ik las laatst iets over een grap die mensen uitgehaald hadden waar door er nietsvermoedende mensen naar ouwehands dieren park gingen bellen met de vraag of ze meneer de leeuw mochten spreken (die hebben ze daar trouwens niet)
ik denk dat een hoop mensen echt wel met jouw email plan mee willen werken