Waarom bieden platenmaatschappijen downloads aan in lage kwaliteit?

ik wilde wel eens legaal wat gaan downloaden, maar ik schrok van de prijs-kwaliteit verhouding. Als je alle nummers van een album wilt hebben ben je net zoveel kwijt als je de cd koopt, of soms zelfs meer, maar is de kwaliteit in mp3- 192 kbps. Het wordt niet in .wav of .flac aangeboden, wat wel cd kwaliteit is. De nieuwe cd van bijvoorbeeld Tom Jones is via nieuwsgroepen wel in .flac te downloaden, dan kunnen platenmaatschappijen dit toch ook aanbieden in .flac ? De kwaliteit van mp3 is leuk voor onderweg, maar voor de stereo onvoldoende, dit moet dan toch ook minder kosten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Een goede toelichting van mesher. Ik denk zelf ook dat de downloadsnelheid / duur een rol speelt. Daarnaast is het MP3 formaat natuurlijk erg handig omdat je dit tegenwoordig op zoveel apparaten kunt afspelen zoals mp3-spelers, telefoons, media centers, etc. Dit is dan met WAV en zeker FLAC niet het geval. Zelfs een CD branden is niet voor iedereen mogelijk of eenvoudig.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat de prijs / kwaliteit verhouding krom is. En de uitleg dat de meeste mensen het toch niet horen... dat mag misschien zo zijn, maar is geen reden om mindere kwaliteit voor een hoge prijs te bieden. Hiermee spelen de platenmaatschappijen weer het illegaal downloaden via nieuwsgroepen / torrents / limewire in de hand. Biedt de downloader dan de keuze tussen MP3, Flac, Wav, etc.

En nog een probleem, op veel sites is niet echt duidelijk welke kwaliteit de MP3 zal hebben. Daar kom je dan pas na het downloaden achter. En vaak mag je de MP3 dan slechts op 3 verschillende apparaten zetten en wordt je daarin ook nog eens beperkt.

Ja natuurlijk, koop dan maar de CD. Nee beter nog, koop vinyl plaatjes. En laten we weer met cassette bandjes gaan werken. En met zijn allen weer op de stoommachine naar ons werk. :)

Dan eigenlijk een aanvullende vraag.... mag je na het legaal downloaden van een CD, dezelfde CD in FLAC kwaliteit legaal erbij downloaden van de nieuwsgroepen? Je hebt tenslotte netjes betaald voor de songs en de artiest toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat kun je op 2 manieren uitleggen: positief en negatief.

De negatieve: platenmaatschappijen verdienen hier al flink aan, en hopen dat de echte liefhebbers met heel goeie oren, de CD ook nog eens gaan kopen, als ze de gedownloade nummers leuk vinden.

De positieve: platenmaatschappijen komen je tegemoet, door een redelijke kwaliteit te bieden, zonder dat je uren moet gaan zitten wachten op de download.

Overigens is uit meerdere onderzoeken gebleken, dat er maar heel weinig mensen zijn, die echt verschil kunnen horen tussen 192 mp3 en wav/flac. (wav - mp3 128 is zelfs al lastig!) Het is vaak alleen het idee, net zoals een Heineken-drinker zijn eigen biertje nauwelijks herkent.

Maar ik geloof je graag, als jij het verschil wel hoort.
Gewoon kopen die CD dus, zeker als het prijsverschil zo klein is. Heb je ook een mooi hoesje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij mag dat, wettelijk gezien mag je wel downloaden als je het origineel in je bezit hebt
p.s. tom jones bijv staat er ook in eac (cd kwaliteit) formaat op, maar als het via nieuwsgroepen wel zo kan waarom doen de platenmaatschappijen nog niet dan? of is dat dan alleen weer uit oogpunt om er nog meer geld uit te halen?