Wat is een echt goede betrouwbare (Nederlandse)"online encyclopedie" buiten Wikipedia?

Er is veel twijfel en kritiek op de betrouwbaarheid van Wikipedia. Mede doordat iedereen er op kan zetten wat ze willen. Maar is er ook zoiets als een echt betrouwbare online encyclopedie? Al dan niet betaald.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
6.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds wanneer is wikipedia betrouwbaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen kan er wel wat opzetten maar er zitten genoeg mensen achter Wikipedia die deze informatie controleren en weer weghalen als het niet juist is of geen bron heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, met de betrouwbaarheid van Wikipedia valt het reuze mee. En als je een fout vindt, verbeter hem dan, in plaats van te zeggen "zie je wel".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens, als je Wikipedia niet betrouwbaar vindt, omdat "iedereen er zomaar wat op kan zetten", waarom stel je dan wel vragen op Goeie Vraag? Iedereen kan hier ook zomaar wat neerkwakken als antwoord en soms worden ook verkeerde antwoorden als beste antwoord geselecteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen zeggen altijd "wikipedia is niet betrouwbaar want iedereen kan er iets opzetten" het is waar niet hellemaal waar,
om sommige pagina's te bewerken heb je een account nodig.
Op sommige staat een slot.
Als wikipedia tweifelt over de betrouwbaarheid staat het erbei.
Wikipedia is gewoon hardstikke betrouwbaar.
Informatie uit een boek komt toch ook van de schrijfer, die heeft het toch ook van iemand geleerd.
Misschien is degene die de informatie over het onderwerp dat jij wou er wel gespecialliseerd in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg fijn dat jullie zoveel vertrouwen hebben in wiki, maar ik kom toch regelmatig onzin tegen. Zeker pas ik dat aan mits ik daar de tijd voor heb. Maar onderwerpen waar ik geen verstand van heb zie ik wiki niet per definitie als waar, maar wil dan toch een bevestiging hebben van een andere bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noem eens voorbeelden dan, van wikis die echt niet kloppen. Natuurlijk klopt er vast wel eens wat niet. Maar dat is bij papieren encyclopedieën net zo hoor. Bij Wikipedia kijken er veel meer mensen naar een artikel dan in een encyclopedie. Dat heeft ook zo zo'n voordelen. en @Mitch: helemaal gelijk, je plaats echt niet zo makkelijk onzin op Wikipedia, daar zijn meerdere controlemechanismen voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens wil ik ook altijd graag bevestiging hebben uit andere bronnen. Maar dat wil ik bij andere informatiebronnen ook. En zo hoort dat.
marjolein55
6 jaar geleden
Winkler Prins

Het beste antwoord

Wat is Encyclo?

Encyclo is een zoekmachine voor begrippen en definities. Op honderden Nederlandse en Vlaamse websites staan begrippenlijsten met ieder hun eigen specialiteit. Voor de eerste keer zijn deze lijsten bij elkaar gevoegd en is het zoeken naar definities een stuk makkelijker geworden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Encyclo heeft momenteel 1.353.235 begrippen geïndexeerd uit 711 bronnen. Er staan 983.261 unieke woorden in de database. De begrippen zijn ingedeeld in 32 categorieën.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goede tip!! Encyclo is een geweldige (uitgebreide) site. Bedankt!!

Andere antwoorden (2)

Geen, daar een ieder er weer iets in kaan aanpassen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier staat een overzichtje van een aantal encyclopedieën (ook Engelstalig), de meesten voor een bepaald onderwerp: http://www.apporte.nl/index.html

Ze beginnen daar al met: "Er zijn bijna geen complete en gratis Nederlandstalige encyclopedieën te vinden op internet."

Wat je natuurlijk altijd kunt doen: Wikipedia raadplegen, opletten of er bronnen genoemd worden en die bekijken, en zelf nog even verder zoeken - niet alleen naar bevestiging, maar ook naar eventuele ontkrachting van wat er gesteld wordt.

Bij sommige Wiki-artikelen staat ook al vermeld dat er geen bronnen zijn of dat het stuk wordt betwist.
Je kunt ook even kijken naar de bewerkingsgeschiedenis, dat kan soms erg leerzaam zijn.