Welke negatieve gevolgen zijn er sinds de komst van internet?

Toegevoegd na 1 week:
Ik kan geen keuze maken uit alle antwoorden voor een beste antwoorden. Veel nadelen zijn ook niet geheel te wijden aan het internet maar door de mensen die het 'verkeerd' gebruiken. Iedereen bedankt voor de invulling.

13 jaar geleden
in: Internet
3.9K

Antwoorden (35)

dat alles binnen handbereik is en veel mensen daardoor te lui zijn zelf antwoorden te bedenken en te leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn luier geworden.
Alles is overal op te zoeken, dus word er steeds minder gepraat of ergens een vraag over gesteld.

En de sociale contacten worden steeds minder omdat die mensen dan via internet gaan communiceren maar vrienden en familie niet meer zien of spreken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Internetverslaving ;-)

Misschien ook meer muisarm-achtige dingen, voor sommigen ook angst omdat ze op zoek gaan naar informatie over maagpijn en dan zeker weten dat ze DUS doodgaan...

Internet heeft veel informatie bereikbaar gemaakt, maar niet iedereen kan goed met die informatie omgaan.

Omdat internet ervoor gezorgd heeft dat veel mensen vaker/langer achter de computer zitten, zal er vermoedelijk ook meer TRA optreden, Technology Related Anger ( zie hier: http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/agressie/tra/trasamen.htm ).

Ruim denkend: door een vaste internetverbinding laten veel mensen hun computer nu altijd aanstaan, los van eventuele effecten op stroomverbruik kan dit ook een risico op brand vormen voor wie de pc niet stofvrij houdt (geldt ook voor tv's en dergelijke).

Er valt vast nog wel meer te bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je makkelijk gevolgt wordt, Je bent zo je privacy kwijt. Je komt minder snel de deur uit om dingen te kopen.
Je praat met iedereen op de wereld, maar mensen in je omgeving spreek je veel minder.
Het is een nieuwe vorm van criminaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt meer (virtueel) vreemdgegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een hoop werkgelegenheid heeft gekost.
Er worden minder dag- en weekbladen verkocht, evenals boeken (denk eens aan encyclopediën, woordenboeken etc.) en cd's. Wie koopt er nog een cd? Wie huurt er nog een film? En in de nabije toekomst kunnen de omroepen ook wel opgedoekt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar aan de andere kant heeft het werkgelegenheid geschapen. Denk aan domeinverkopers, providers, web site bouwers, etc. Denk ook aan iedereen met een webwinkel die juist dankzij het internet meer kan verkopen en dus meer werk heeft.
Ha, die Annswers;

Dat Nigeriaanse oplichtersbendes nu wereldwijd kunnen opereren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
slaap tekort ik zou eigenlijk al op bed moeten liggen maar door het surfen is het toch weer later geworden als gepland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, me too : )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen internet had gehad, maar wel boeken, was het dan anders geweest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar, nou niet bij mij. Als ik lees en moe wordt of in bed lees, val ik op den duur in slaap. Dat heb ik nou nooit achter de computer. Dan voel je je vermoeidheid vaak pas als je de computer afsluit. En dan is het al vaak te laat.....
anoniem kunnen zijn en alles en iedereen kunnen 'afbekken'. Zoals je ziet bij youtube filmpjes bijvoorbeeld.
Reacties die mensen in het echt face to face niet zouden durven geven, geven ze op internet makkelijk.
Omdat ze (denken dat ze) anoniem zijn. Nadeel is echter dat tegenwoordig je bijna niet meer anoniem kunt zijn. Het is altijd wel te achterhalen wie, wat gezegd heeft.

Wat mij ook meteen op het gehele communiceren brengt.
Door de 'anonieme' reacties, krijgen mensen (naar mijn mening) meer lef en worden mensen minder sociaal.
Ook zijn er dus mensen die meer achter de PC te vinden zijn hierdoor en minder buiten komen. Sociale contacten verliezen (buiten de online wereld om)

Dan nog het nadeel online pesten. Vrésélijk!

Of sites, waar kinderen op klikken met als gevolg de meest 'vreemde' beelden. Zo weet ik nog wel van vroeger dat we met klasgenoten een keer opzoek waren naar schattige foto's van poesjes voor een grapje in de klas.
... wat voor sites daar allemaal uit kwamen rollen hoef ik natuurlijk niet uit te leggen.

En ondanks de minpunten kunnen we toch bijna niet meer zonder het internet.
Ik bedoel, studie gaat tegenwoordig digitaal. Contact houden met docenten, studenten, vrienden.. allemaal digitaal.
Werkrooster bijhouden: digitaal.

En ga zo maar door..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste deel ben ik met je eens. Mensen hebben inderdaad meer lef, omdat er niet of nauwelijks consequenties aan hun online acties verbonden zijn. Daardoor denken sommigen dat ze alles kunnen maken en worden asociaal. Wat het pesten betreft.... Dat gebeurde voor internet ook. Er wordt nu slechts een andere technologie voor gebruikt, dat zegt niets over die technologie, maar alles over de mensen die het gebruiken. En op poesjes.nl is mijn kind ook al eens terechtkomen. Hear hear.
Dat bijna de hele wereld afhankelijk is van internet !
En mocht er eens een storing komen van enkele weken dan is men niet in staat om direckt te reageren om het dagelijks leven weer op te pakken .
Kijk maar eens naar die mensen die alleen hun producten verkopen via het internet verkopen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je denkt zelfstandiger te kunnen worden, omdat je internet hebt en daar is "alles" op te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zij luier geworden, je wordt ook asocialer.
Bv. : als je iets moet opzoeken gaan we allemaal op het internet zoeken en vroeger gingen we naar de bib.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 grote negatief gevolg : Porno...
En de effecten die het kan hebben op je denkwijze en doen....
Omdat het zo meer bereikbaar geworden is wordt het normaal gevonden...

Toegevoegd na 2 minuten:
Porno kan leiden tot afwijkend gedrag , verlsaving.
Er zijn genoeg mensen op de wereld die niet zonder porno kunnen helaas.......

Denk dat dat zeker een negatief gevolg is van het internet de verslaving en de vrije toegankelijkheid van porno
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle antwoorden die hier gegeven zijn, hebben niet uitsluitend met internet te maken. Vele waren ook in onze wereld (gekomen) zonder internet.

Denk liever in voordelen. Het internet heeft verschrikkelijk veel voordelen gebracht. Om er eentje te noemen, kennis. Kennis is ineens voor iedereen vrij toegankelijk geworden. En er zijn nog veel meer voordelen. Maar goed, jij bent op zoek naar nadelen en nadelen zie ik niet zozeer. Persoonlijk kan ik me geen leven zonder internet meer voorstellen. En zo is het met alle antwoordgevers hier. Ze noemen nadelen maar profiteren allen van de voordelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ja natuurlijk zijn er veelal voordelen, daarom is het ook een interessante vraag ;)
Annswers
13 jaar geleden
Ik vond het eerste stukje erg goed, dank je.
e-mailstress.

Als je het niet dagelijks bijhoudt, raakt je inbox overvol en raak je het overzicht kwijt. Mensen sturen om het minste of geringste een e-mail en er wordt verwacht dat je antwoord geeft. E-mail is meer tijd gaan kosten dan de bedoeling was.

Toegevoegd na 1 minuut:
Plus dat de TNT binnenkort wordt opgedoekt, vanwege een gebrek aan post.
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ja eerste gedeelte mee eens, echter daar zijn systemen voor. En betreft TNT; is dat niet net zoals de smit, de barbier, de melkboer die er ook haast niet meer zijn?
Snuffel
13 jaar geleden
Ik denk wel dat je gelijk hebt, maar toch vind ik het wel een beetje zonde dat al die beroepen min of meer verdwijnen. Ik voel me erbij betrokken, want ik werk zelf bij TNT.
Annswers
13 jaar geleden
Maar als je zelf de baas zou zijn van TNT zou je dan ook niet bezuinigen als de omzet daalt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Snuffel
Als je zelf bij TNT werkt, weet je ook dat er helemaal geen gebrek aan post is. De pakketpost b.v., is enorm toegenomen. De problemen bij TNT zijn niet het gevolg van internet maar het gevolg van beleid en aandeelhouders die teveel willen verdienen zodat de postbezorgers steeds verder uitgeknepen worden.
Er is 1 nadeel sinds de komst van internet.
Het onjuiste gebruik daarvan.

Voor de rest draagt het zorg voor kennisvermeerdering,
gigantische tijdwinst en energiebesparing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Wat bedoel je met onjuist gebruik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teveel tijd er aan besteden als het niet beroepsmatig is.
Spammen, cyberpesten, oplichten, bedreigen, afpersen,
beeldmateriaal (films, video,s, slideshows) of artikelen plaatsen zonder toestemming of die bij de wet verboden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sxiopo
Wat is er mis met beeldmateriaal op het internet. Films, video's en slideshows hebben vaak juist een enorme meerwaarde. De tijd dat internet tekstgebaseerd was, ligt gelukkig al lang achter ons.
Dat weliswaar de informatie sneller en makkelijker is, maar de werkelijke kennis toch studie blijft behoeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Is dat negatief te benoemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negatief is misschien inderdaad te zwaar gesteld. Waar het mij om gaat is dat het lijkt alsof het over onuitputtelijke informatie kunnen beschikken per definitie niet leidt tot meer diepgaande kennis in de zin van hoe het nu echt is.
Dat Amsterdam haar digibeten niet weet te bereiken.

Voor de komst van het internet had Amsterdam dat probleem nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Internet heeft veel voordelen maar het haalt wel de gezelligheid uit je huis. Je kan veel stiekeme dingen doen zonder je partner er in te betrekken.
Wijzelf zitten vaak elk aan een eigen computer en de dag wordt niet eens meer doorgepraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Wel heel eerlijk van je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Nynke54
Wat jij nu noemt is geen nadeel van internet maar een enorm manco in jullie relatie.
Dat je minder aandacht geeft aan elkaar en aan de kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@connie1966
Steek de hand in eigen boezem en schuif de schuld van jullie contactstoornis niet af op het internet.
Jullie zelf maken verkeerde keuzes en stellen verkeerde prioriteiten. Werk aan verandering en jullie leven zal er een stuk prettiger door worden.
afgezien van de voordelen dat internet met zich mee brengt, is een beangstigend negatief effect m.i. dat vele kinderen daardoor veel te veel zittend achter hun laptop/pc hun tijd doorbrengen, daardoor te weinig beweging krijgen en te dik zijn/worden met alle lichamelijke problemen nu of in de toekomst als gevolg.
ook kan het negatief werken op hun sociale vaardigheden want het aantal mens-tot-mens contacten neemt af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ik m'n huishouden verwaarloos en liever op GV en hyves enz zit.
En dat het me eigenlijk stoort dat ik me niet van die pc los kan rukken:-0
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Herkenbaar ;)
Mensen zijn goed geworden in het mentaal blokkeren van interessante informatie.
Ik merk dit om mij heen, de algemene ontwikkeling is soms bedroevend.
"Dat zoeken we wel even op" wordt meestal niet gevolgd met "en dat onthouden we".

Vrijwel alle antwoorden die ik geef komen uit parate kennis die instantelijk beschikbaar komt bij het lezen van een vraag waar ik een zinvol antwoord op denk te kunnen geven. Dat kan ik ook zonder stroom of internet
Weliswaar zijn goede foto's en leuke illustrerende filmpjes waardevol en die sla ik dan ook op in mijn eigen geheugen tussen de oren.

De negatieven gevolgen van internet zijn: vervlakking,contactarmoede, concentratieproblemen,2 D beeldvorming, zowel letterlijk als figuurlijk, verminderde betrokkenheid en inlevingsvermogen, liefde en zorgzaamheid, een gewijzigde moraal.
Ook de behoefte, ZELF te doorgronden en mee te malen, het proeven van de sfeer, het mentaal en spiritueel ontwikkelen wordt vervangen door virtuele reizen, - contacten , waarbij het echte leven haast tot de viritaliteit begint te verworden en de virtuele wereld de echte gaat vervangen.
Ook de wet van oorzaak en gevolg gaat meer en meer langs ons heen, totdat zich onomkeerbare problemen hebben gevormd en we niet de bekwaamheid meer hebben ontwikkeld reële problemen op te lossen zonder GOOGLE te raadplegen.
Het heeft ook gevolgen voor de zorgzaamheid van mensen naar elkaar toe, het bestaan van ouderen valt weer op door Benidorm Bastards, waarbij ouderen zich ongeveer even onbeschaamd gedragen als asociale jongeren.
Eerst is dat even lachen en het "koekje van eigen deeg "komt bij de jongeren die nu eens het slachtoffer zijn , hard aan. Maar HOE triest is het dat de blijkbaar getolereerde verhuftering zo toegeslagen is dat hij door ouderen gebruikt wordt om zich weer op de kaart te plaatsen.
Zijn de mensen op zich slechter geworden : neen.
Wat echter eerst een middel was is nu een doel geworden.

Het internet is een geweldig medium, met het uitfilteren van info hoe je drugs, explosieven ed. maakt weer wat veiliger geworden maar laat ons de werkelijkheid niet vergeten.
Als we niet in de realiteit leren te leven, stopt ons functioneren als internet of de stroom uitvalt.
De zegen is dan de vloek geworden .
Op de goede manier gebruikt is internet een geweldig en zeer bruikbaar medium die mensen onvoorstelbaar veel mogelijkheden geven.
Nu nog leren daarmee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

De komst van het internet, heeft voorgoed de wereld en het wereldbeeld waarin we leven, werken, studeren... grondig veranderd !

Het internet is haast niet meer weg te denken uit onze moderne lees hoogtechnologische samenleving !

Veel hangt af waarvoor we het internet wensen te gebruiken, dit hangt ook samen met ieders voorkeur :

- Welke informatie wil ik opzoeken bijvoorbeeld via Google

- Informatie ivm de school voor het werk of privé

- Het leggen van sociale kontakten via netlog, facebook of
andere sociale netwerken

- Bijscholing via een kursus online (bvb. taal, computer)

- Gamen (online spelletjes spelen, individueel of in groep)

Mogelijke gevaren :

- De anonimiteit : men kan zich ook voordoen als iemand anders (bvb in chatrooms)

- Indien men overdrijft kan dit leiden tot een internet- ver slaving, waardoor de andere maatschappelijke taken worden verwaarloosd !

- De kans en de gelegenheid om (virtueel) vreemd te gaan
waardoor de trouw van de partner op de proef wordt gesteld, niet zelden geeft dit aanleiding tot een echt- schei
ding ! De rechtbanken kunnen chatlogs opvragen als moge
lijke bewijslast !

Men heeft de vrijheid om bepaalde sites te bezoeken met
pornografisch karakter ! men is persoonlijk verant -woordelijk voor het al of niet bezoeken van dergelijke sites !

Besluit :

Ik zou zeggen gebruik het internet op een gezonde manier
dan kan je er veel aan hebben, maar laat je niet in met met gokken (bvb.pokeren online of andere zaken die aan
leiding kunnen geven tot verslaving)

Wees verstandig en zet niet heel je privéleven op het WWW (Wereld Wijde Net)

Ter ondersteuning heb ik enkele linken toegevoegd !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderporno
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ik begrijp de minnen niet, wellicht bestond het al voor het internet, maar de verspreiding is duidelijk toegenomen.
Het hangt toch hoe je er zelf mee omgaat, sommige nemen internet te serieus en dan loop je ook tegen
negatieve dingen op. Als je zelf een grens trekt met
wat je doet en wat je niet doet is er niets aan te doen.
Internet is wel handig soms maar niet altijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen raken steeds meer verslaafd aan de pc door games/porno/msn/facebook alles wordt minder persoonlijk.
stralingen van de draadloze netwerken nemen ook toe is ook niet positief te noemen.
de overheid kan alles en iedereen met gemak volgen en de privacyschenden aangezien toch niemand het doorheeft.
spawn/hoax
en niet te vergeten, al die dingen die op internet gebeuren worden opgeslagen in verschillende mainframes wat weer schadelijke stoffen uitstoot voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je privacy is geen privacy meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sinds de komst van internet is er iets ontstaan: CYBERPESTEN,... kinderen pesten elkaar nu niet meer met woorden, maar met mails en vernederende filmpjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat minder kontakt met 'echte ' mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Annswers,

Ik vind een negatief gevolg dat er heel veel relaties door kapot gaan !(met chatten e.d)
Ik hoor het heel vaak in mijn directe omgeving de laatste jaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ja denk je dat de relaties zonder het chatten langer hadden standgehouden? Het is wel interessant om erover na te denken.
financieel kapot gaan gokken etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Digitaal gepest worden,digitale stalking,digitale hoererij,digitale verslaving,digitale inbrekers en ga nog maar ff door...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt steeds minder privacy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muziek en videowinkels zullen vergaan en alles zal worden gekocht op het internet omdat het gemakkelijker is.

Hetzelfde gebeurt nu voor voeding ook je kan al uw winkelwagen naar huis toebrengen en er bestaan al automatische machines dat de kassierster wegschrapt.

vele pizzeria's en restaurants leveren aan huis door het internet.

Alleen de winkels of restaurants dat je veel gebruikt dagelijks of wekelijks zullen blijven bestaan.