Waarom wordt internetsnelheid in bits uitgedrukt in niet in bytes terwijl dit veel vaker gebruikt wordt ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet
2.8K

Het beste antwoord

Samengevat:

De transmissiesnelheid van de bits is niet hetzelfde als de overdracht van de data (bytes). Afhankelijk van de inhoud en het protocol komen bij de overdracht van de data nog informatie en controlebits.

Vergelijk het met de post: de enveloppe, het adresetiket en de postzegel zijn allemaal extra gewicht, maar worden niet tot de inhoud gerekend. Toch worden ze verstuurd. Bij 10 brieven zit er 10x een postzegel en 10x een etiket op de enveloppe. Bij 1 enveloppe met 10 brieven is er maar 1x overhead.

Wat is er nu verstuurd? 11 poststukken; zijnde 11 enveloppen, 11 etiketten en indien een brief van 2 blad A4 telt, 40 blad A4.

Stel:
1 blad = 1 byte en enveloppe, etiket en postzegel zijn bits
en
1 byte = 8 bits

Dan zijn hier 40 bytes en 33 bits aan brieven, postzegels, etiketten en enveloppen verstuurd. Totaal 277 bits. Afhankelijk wat er verstuurd wordt, verandert het aantal bytes. De verwerkingsnelheid van de bits blijft echter hetzelfde. Vandaar bits/s en niet byte/sec.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk omdat een byte niet altijd uit 8 bits heeft bestaan zoals nu. Er zijn systemen geweest met bytes van 6 bits, 9 bits en voor zover ik weet zelfs variable aantallen.
Het aantal bytes voor de internet snelheid zou dan per systeem verschillen en dat is natuurlijk niet handig...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waar haal je deze info vandaan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Historically bytes have ranged from five to twelve bits. staat te lezen op: http://en.wikipedia.org/wiki/Byte dus in die zin lijkt het mij een kleine gedachtensprong naar de uitleg dat de bitrate om die reden per bit gerekend wordt. Ik heb zelf overigens geen betere bron gevonden waarin dit rechtstreeks staat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en wat heeft dit dan te maken met de hedengdaagse transmissie snelheid mbt up en dl.
(sorry ben ccna gecertificeerd) ik denk dat dounja zelf niet zo goed weet waar hij of zij het nu over heeft
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://www.cisco.com/web/learning/netacad/index.html
ter aanvulling
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet wat CCNA is Eltigre. Ik vind de logica echter niet zo ver te zoeken, als je het bijvoorbeeld vergelijkt met meter per seconde en de door ons voor bijvoorbeeld voertuigen veel vaker gebruikte kilometer per uur. Verwarrend vind ik het pas worden als de ene persoon het heeft over Kilobytes als 1024 bytes en anderen het weer hebben over 1000 Bytes bij een Kilobyte terwijl een andere groep mensen de eerste variant weer een Kibibyte noemt. Als je dan ook nog verschil krijgt tussen de aangegeven snelheid en de daadwerkelijke snelheid door het al dan niet meerekenen van pariteitsbits en dat soort dingen dan wordt het echt een wirwar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tja zie mijn post hieronder
(1 kilobyte is 1024 byte)
inderdaad het was ook niet aanvallend bedoeld tegen jou ,maar uh wat is ccna dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens het SI is het voorvoegsel kilo bedoeld voor 1000 en dus heeft men die (naar mijn mening) achterlijke term Kibibyte bedacht voor 1024 bytes. Ik zou het logischer vinden om gewoon kilo te handhaven en helemaal af te stappen van veelvouden van 1000 als het over bytes gaat aangezien dat niet logisch is. CCNA is een Cisco Certified Network Associate, maar ik neem aan dat je dat zelf wel wist. Ik voelde me overigens ook niet aangevallen hoor. Maar een CCNA is dus iemand die een certificaat gehaald heeft van Cisco (grote routerfabrikant om het simpel uit te drukken) als het goed is ben je dan in staat om op 'enterprise' niveau netwerken te beheren, ontwerpen etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
inderdaad,
respect naar alle cisco noobs toe
maar ik ben goed naar de klote nu.
dus het wordt tijd om southpark te checken. auf wiedersehen (rofl)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vielleicht sollst du dich http://www.gutefrage.net/ mahl ansehen wenn du Deutsch sprechen willst? Tschüs.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lol aber naturlich!
ken je deze ook ?
http://www.dnews.de/
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
sorry mijn duits zuigt even hard als mijn nl.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn Duits is ook al niet geweldig, sterker nog ik spreek überhaupt maar één woord Duits.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie dat het nog heel laat is geworden vannacht.
@eltigre. Ik (een zij, zoals velen aan mijn naam en foto wel kunnen zien) heb ooit informatica gestudeerd. Vandaar de kennis. Ik heb het ook over vroeger, omdat ik denk dat het daar vandaan komt.
Zoals je hieronderschrijft, moet je tegenwoordig het aantal bits door 8 delen, omdat een byte nu 8 bits is, maar dat is dus niet altijd zo geweest.
omdat er wordt uitgegaan van de informatiestroom die een informatiebron per seconde kan leveren.

ik "vind" dit erg misleidend zeker als providers bijvoorbeeld praten over 100 mb en daarmee 100 mbit per seconde bedoelen. en dat eigenlijk de formule: aantal bits per seconde : 8 = de transmissie snelheid.(dus in bytes)

maar ze refereren dus niet naar de transmissiesnelheid van het internet(download & upload). ik neem aan dat je wel weet wat het verschil is tussen bits en byte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat om de stroom van inormatie. Welk coderingssysteem daar dan achter zit is verder niet zo interessant. In vroeger tijden waren zaken traag en kon je goed werken met bit per seconde.

Dus 100 Mbit per seconde= 12,5 Mbyte per seconde

Als het gaat om verduidelijking naar de gebruiker zou je ook gebruik kunnen maken:
* Hoveel A4 (vol met ASCII tekst= ) per seconde.
* Hoeveel FPS (met bepaalde resolutie) per seconde.
* enz.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op gebruikers-niveau bestaat een byte uit 8 bits.
In de lagere communicatielagen zitten er beveiligingen ingebouwd, omdat niet alle bits goed aankomen. Deze extra bits (CRC controle bits) moeten natuurlijk wel door dat kabeltje, samen met de bytes van je mp3/film/webpagina. In het TCP-ip protocol, dat internet gebruikt, zitten ook extra bits (en extra bytes), om bijvoorbeeld aan te geven waar een data-pakketje vandaan komt, en waar het naar toe moet (ip adressen). Al die extra bits en bytes moeten in die 100mbit passen die je provider je kan leveren. Vaak zit hier ook weer compressie in, zodat een pagina met tekst sneller verstuurd wordt dan een jpg-plaatje, hoewel je dat tegenwoordig niet meer merkt, maar toen ik nog met een 14k4-modem op het internet zat kon je dat verschil echt nog wel goed merken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bij mp3/film (streaming dan) spreken we van een udp protocol.
User datagram.
Om a.s. klanten de indruk te geven dat ze een razendsnelle verbinding gaan huren.
1 megabit klinkt voor de leek dan ook sneller dan 125 kilobyte.
Gewoon verkooptechniek, dus.
AWM