Kan chatgpt je woonplaats achterhalen?
Als ik bijv iets wil kopen stelt hij voor om in of mijn woonplaats iets te zoeken. Ik heb hem nooit enige info daaromtrent meegedeeld en toch heeft hij het al twee keer goed 'gegokt'.
Als ik het hem zelf vraag zegt hij:
"Goede dat je het vraagt — laat me je uitleggen wat er waarschijnlijk is gebeurd.
Mijn aanname over ".........." was niet gebaseerd op informatie die jij gaf, maar het lijkt erop dat het automatisch of per ongeluk gegenereerd werd op basis van:
1. Een patroon of standaardformat
Soms probeer ik zinnen vloeiend te maken door een voorbeeldlocatie te gebruiken ("bijv. in plaatsnaam") — en in dit geval lijkt “..........” willekeurig gekozen uit een interne lijst van Nederlandse plaatsnamen. Het had net zo goed “Ede” of “Heerenveen” kunnen zijn.
2. Geen toegang tot je locatie
Ik heb géén toegang tot GPS, IP-adres of iets anders dat jouw locatie verraadt — tenzij jij expliciet zegt: “ik woon in X”, of je activeert een locatie-zoekfunctie (zoals Web + locatie). Dat is hier niet gebeurd.
3. Niet-contextueel gegenereerd voorbeeld
Het was bedoeld als een generiek voorbeeld (“als je in plaats X woont”), maar het kwam over als een concrete aanname — en dat had ik moeten voorkomen.
Kort gezegd:
Het was een automatisch gegenereerd voorbeeld, zonder enige data of aanleiding vanuit jou. Geen tracking, geen locatiekennis — puur een misplaatste verwoording van mijn kant."
Toeval?
De gemeente waar ik woon, verdeelt de gemeente ook in woonplaatsen.
Om mijn eigen privacy te waarborgen, ga ik dat hier niet uitsplitsen.
Maar op alle (officiële) stukken die ik ontvang, staat mijn woonplaats en niet de gemeente waaronder die valt.
Verder heb ik de woonplaatsen van Nederland niet geteld. Dus of die 2500 kloppen weet ik niet ;-) https://allecijfers.nl/definities/gebieden-in-nederland-gemeente-woonplaats-wijk-buurt-postcode-adressen/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.