Blijf je bij Strato eigenaar van je website?

Ik wil een simpele website maken. Een soort gateway waarbij je een beetje informatie hebt over een bepaald onderwerp en dan kan doorklikken naar een andere website. Hiervoor heb ik al een mooie URL kunnen vinden.

Nu zijn er bedrijven als Strato waarbij je simpel een website kan maken. Daarvoor moet je je domein over zetten naar Strato. Blijf je dan wel eigenaar van je domein? Of geef je die dan weg.
Als je geen eigenaar meer bent van je domein, zijn er van dit soort bedrijven waarbij je dan wel eigenaar blijft van je domeinnaam?

8 maanden geleden
in: Internet
TurfGraver
8 maanden geleden
Als je domeinhouder bent, ja.
TurfGraver
8 maanden geleden
Overugens, een domein(naam) is geen website maar een naam.
Zie het als een adres. De website is gekoppeld aan die adres.
Thecis
8 maanden geleden
@Turfgraver
Weet ik. Ik schrijf het alleen op zoals het in me op komt en dat is inderdaad niet altijd politiek correct. Dank.
Maar je raakt de kern van de zaak, wie is er dan domeinhouder? Ik heb de URL al geclaimed. Maar als je bij (bijv) Strato gaat, moet je het domein over zetten zodat zij de website aan de URL kunnen koppelen. Maar wie is op dat moment eigenaar van de URL?
TurfGraver
8 maanden geleden
Dat blijft de domeinhouder.
Thecis
8 maanden geleden
En wie is de domeinhouder op het moment dat je in zee gaat met een partij als Strato?
TurfGraver
8 maanden geleden
Degene die betaald en het domein heeft aangevraagd.
Je kunt bij https://www.sidn.nl/whois eventueel op een domeinnaam checken wie dat is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
@Thecis
Ik ken Strato niet specifiek, maar je domeinnaam staat in principe op jouw naam geregistreerd. Het enige wat Strato er feitelijk mee doet is de technische implementatie daarvan.
Ikhebgeenidee
8 maanden geleden
In de titel stel je een andere vraag dan in je toelichting. Als Strato om welke reden morgen ook stopt, ben je de website (die bij hen op de servers staat) kwijt. Althans de online versie.
De domeinnaam kun je registereren bij registrar, zoals Strato. Zij regelen verder de aanvraag/het vastleggen van de domeinnaam. In principe hoort de domeinnaam op jouw naam vastgelegd te worden en ben jij eigenaar.
Thecis
8 maanden geleden
ik zal de vraag op een andere manier stellen zodat het duidelijk is.

Geef als eerste antwoord