Wat is het verschil tussen google search console en google analytics?

Als je een website hebt, wil je weten hoeveel en hoe lang bezoekers op je website blijven. Hier is Google Analytics voor bedoeld. Alleen snap ik niet wat voor soort informatie over je website in Google Search Console te zien is.

Ik hoor vaak dat je beiden moet gebruiken om een goed beeld te hebben van hoe het ervoor staat met je website. Als in Google Analytics te zien is dat de prestaties/ statistieken van je website slecht zijn, dan krijg je in Google Search Console precies het zelfde verhaal te zien?

een jaar geleden
in: Internet
1K

Antwoorden (1)

Google Analytics houdt tientallen statistieken bij, hoewel de meeste mensen er maar een handvol gebruiken. De meest opvallende statistieken zijn onder meer:
• Bouncepercentage: Uw bouncepercentage is het percentage websitebezoekers dat van uw website "bouncet" zonder op een andere pagina te klikken.
• Unieke paginaweergaven: Google Analytics definieert een normale paginaweergave als elke weergave op uw site. Een unieke paginaweergave is het aantal paginaweergaven minus alle weergaven van mensen die de pagina meerdere keren in één sessie hebben bezocht (bijvoorbeeld door de pagina opnieuw te laden).
• Gemiddelde sessieduur: dit is hoe lang bezoekers uw inhoud gemiddeld bekeken. Google Analytics krijgt dit cijfer door het aantal sessies te delen door de totale lengte van alle sessies in seconden.
• Conversies: Google Analytics definieert een ' conversie ' als alles wat 'belangrijk is voor het succes van uw bedrijf'. Dit omvat macro-conversies zoals iets kopen en micro-conversies zoals aanmelden voor uw e-mailmarketinglijst.
• Doelgroepdemografie: Google Analytics classificeert gebruikers op leeftijd, geslacht, affiniteitscategorieën, marktsegmenten en andere categorieën.
De statistieken die Google Search Console volgt, hebben meer betrekking op uw website dan op uw publiek. Opmerkelijke statistieken en metingen zijn onder meer:
• Indrukken. Het aantal mensen dat uw link op Google heeft gezien.
• Klikken: het aantal mensen dat op uw link heeft geklikt.
• Click-through rate (CTR): Uw CTR is de snelheid waarmee internetgebruikers uw website zien in de zoekresultaten van zoekmachines en erop klikken. Zoekwoordquery's: deze statistiek omvat de zoekwoorden waarop uw pagina's ranken (en waarnaar mensen zoeken om uw pagina te bereiken).
• Aantal backlinks: Dit zijn links die naar uw site verwijzen.
• Interne links: het aantal links dat mensen tussen pagina's van uw website leidt.
• Mobiele bruikbaarheid: dit is hoe goed uw website werkt op mobiel .
• Rapportage over indexdekking. Deze verzameling metingen laat zien hoe de crawlers van Google uw site gebruiken.
• Gemiddelde positie. Dit is de gemiddelde positie die u in de Search Engine Results Pages (SERP's) heeft. Idealiter wil je goed scoren, aangezien 55,2% van de Google-gebruikers op een van de eerste drie resultaten klikt.

In wezen: Google Search Console = websites en Google Analytics = alles wat met digitale marketing te maken heeft.
Nog meer info: zie bron.
SimonV
een jaar geleden