Komen alle jaargangen van het Rotterdams Nieuwsblad ooit op Delpher?

2 jaar geleden
in: Internet
1.5K
tinus1969
2 jaar geleden
Je stelt regelmatig van dit soort vragen mbt kranten archieven online. Heb je daar een speciale reden voor?
Amadea
2 jaar geleden
Het lijkt mij handiger om het rechtstreeks aan de archivarissen van de betreffende nieuwsbladen te vragen, want die weten wat de afspraken zijn. Hoe zouden wij hier nou kunnen weten of dit ooit gaat gebeuren?
SentWierda
2 jaar geleden
@Amadea. Vragen aan archivarissen dat gaat niet want het Rotterdams(ch) Nieuwsblad bestaat sinds 1991 niet meer. Bovendien: het was niet een nieuwsblad (dat verschijnt maximaal vijf keer per week) maar een dagblad.
Zo'n achterhaalde benaming (nieuwsblad terwijl het eigenlijk dagblad moet zijn) is ook de reden dat het Nieuwsblad van het Noorden in 2002 de naam veranderde in Dagblad van het Noorden.
Amadea
2 jaar geleden
Krant betekent nieuwsblad, het zijn synoniemen van elkaar. De oude uitgaven van gevraagd nieuwsblad zullen ongetwijfeld in een archief zijn opgeslagen. De archivarissen van dat archief zullen weten wanneer welke uitgaven gedigitaliseerd gaan worden.

Antwoorden (1)

Het is de bedoeling dat alle jaargangen van alle kranten op Delpher komen. Het antwoord is dus: ja.
Op dit moment zijn op Delpher al te vinden de jaargangen van het Rotterdamsch Nieuwsblad vanaf 4 april 1878 tot en met 15 december 1944.
In 1991 is het Rotterdamsch Nieuwsblad opgeheven. In dat jaar fuseerde de krant met Het Vrije Volk tot een nieuwe krant: Rotterdams Dagblad. Deze krant ging in 2005 op in het Algemeen Dagblad.
Bron: Delpher.