Mag ik iemand anders zijn naam als url claimen?

Als ik bijv www.enzoknol.eu claim, zonder dat ik Enzo Knol ben. Mag ik deze dan zonder ooit in problemen te komen claimen? Of iemand anders zijn voor en achternaam als website claimen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Internet
1.9K
TurfGraver
2 jaar geleden
Dat mag. Echter hoe je het gebruikt kan er wel voor zorgen dat het op vordering van Enzo Knol moet worden overgedragen.
LeonardN
2 jaar geleden
@TG "Echter hoe je het gebruikt kan er wel voor zorgen dat het op vordering van Enzo Knol moet worden overgedragen."
Kan je die stelling uitleggen? Wat voor gebruik? Heb je praktijkvoorbeelden van bepaald gebruik die wel en bepaald gebruik dat daar niet toe leidt?
SingingCoyote13
2 jaar geleden
wacht even er zijn mensen met dezelfde voor en achternaam geloof ik dan onderscheiden ze die aan de hand van andere gegevens, geboorteland/stad leeftijd woonplaats etc. lijkt mij dat dit wel mag daarom alleen. in amerika zo een groot land heb je overal mensen met dit fenomeen
SentWierda
2 jaar geleden
@SingingCoyote13. Het gaat niet om mensen met dezelfde naam maar om iemand die als domeinnaam de naam van een BN'er wil gebruiken.
TurfGraver
2 jaar geleden
Als ik een domeinnaam www.overheid.xx claim zal de kans groot zijn dat deze gevorderd wordt.
Als je www.enzoknol.eu claim en het zelfde gaat doen als wat er met de andere domeinen gebeurd maar dan is er ook kans op vordering.
https://bg.legal/domeinnaam-opeisen-en-overdracht-vorderen
LeonardN
2 jaar geleden
@TG Waar in de link wordt over gebruik gesproken? Als ik jouw bron lees, zou ik zeggen dat er altijd kans is op vordering als er een domeinnaam of merknaam conflict is. Ongeacht gebruik van de URL (of überhaupt gebruik). Je bron versterkt je stelling niet in mijn ogen. Misschien een knip/plak.
SentWierda
2 jaar geleden
@LeonardN. Het niet gebruiken door een fan of haatzaaier (of een andere onbekende derde) is ook een vorm van gebruiken - namelijk misbruik. Het is het belemmeren van gebruik door de/een mogelijk rechthebbende.
SentWierda
2 jaar geleden
@daniel046. Waarom stel je deze vraag? Ben je dit van plan? En wat heb je als oogmerk? De domeinnaam doorverkopen aan Enzo Knol?

Antwoorden (2)

Ja, dat mag.... tot op zekere hoogte.
In principe mag jij elke willekeurige vrije hostnaam claimen, maar er komt op een gegeven moment een punt waarop het belang van een derde (in dit geval Enzo Knol) dermate groot wordt dat een rechter besluit dat je de domeinnaam over moet dragen.
Dat is meestal het geval als er bij de bezoekers sprake kan zijn van verwarring met wie ze te maken hebben.
Al jij je op www.enzoknol.eu de indruk wekt dat deze site van de BN'er zelf is, dan is die verwarring al snel gewekt. Hierdoor wordt het belang van Enzo geschaad. Ga jij echter de site vol plempen met foto's van jouw eigen gezin, dan zal er niet snel een probleem zijn.
SentWierda
2 jaar geleden
"... dan zal er niet snel een probleem zijn". Dat is alleen zo als je ook Enzo Knol heet.
Heet je niet Enzo Knol dan is het op z'n minst erg brutaal of intimiderend om als domeinnaam enzoknol te nemen. Je bent dan in elk geval geen fan van Enzo Knol.
Dit mag. Als je het maar redelijk kan maken dat het logisch is dat je deze naam koos. Bijv omdat je dezelfde naam hebt of een fansite runt, of dat je de naam al had voordat deze persoon bekend was.

Kun je dit niet hardmaken, dan lijkt het erop dat je deze URL alleen hebt wegens de verwarring of omdat je wil verdienen aan de domeinnaam en zul je in een rechtszaak niet snel gelijk krijgen.