Hoe kan ik de internetreclamesites bij zoekresulaten in Google wegkrijgen?

Telkens als ik iets wil opzoeken op google en ik op enter klik krijg ik als eerste 3 zoekresultaten reclame sites en dan pas mijn zoekresultaten over hetgene dat ik ingetikt heb. Hoe krijg ik deze weg? Kan er sprake zijn van een virus?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Internet
1.7K
Ritsuka
3 jaar geleden
Dat is standaard bij Google, dat zijn 'gesponsorde' resultaten. Is dus geen virus.
BonBonvanJohn
3 jaar geleden
Ik weet niet wat men zit te bazelen hier maar ik krijg geen enkele reclame te zien op Google. Wat ik ook intyp.
SentWierda
3 jaar geleden
@BonBonvanJohn. Als je 'stofzuiger' intikt, dan krijg je op de eerste pagina bovenaan advertenties. Elke keer dat je een zoekopdracht geeft, is het resultaat anders: soms twee, soms vier, soms vijf advertenties; helemaal bovenaan of geheel rechts een advertentieoverzicht met afbeeldingen van diverse stofzuigermerken/types en daaronder een advertentie van Coolblue. En soms ook van Bol.com en Kieskeurig. En als vijfde BCC. Bol.com en Kieskeurig hebben minder aan Google betaald dan Coolblue. En BCC het minste: minder dan Bol.com en Kieskeurig.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@iedereen ik weet dat het krijgen van advertenties na een zoekopdracht normaal is en deze wordt normaal gezien altijd links vanboven aangeduid met het woord « advertentie ». Deze krijg ik ook maar dan na 2 seconden verspringt deze en krijg ik andere advertenties die niets temaken hebben met mijn zoekactie.
SentWierda
3 jaar geleden
@Cindy08. Die 2 seconden zou kunnen worden veroorzaakt door extra 'benktijd' op de Googleserver.
Kun je een relatie leggen tussen die vreemde advertenties en zoektermen die je hebt gebruikt? En: kun je een reden bedenken waarom die vreemde adverteerders jou graag willen bereiken?

Antwoorden (3)

Hi Cindy,

Google is een gratis website en kan onder anderen online blijven door zulke reclames. Het is daarom ook niet mogelijk om deze uit te zetten.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord en de verduidelijking. Maar 2 maand geleden had ik dit niet en mijn vriend die dit op zijn pc hetzelfde doet heeft dit ook niet. Neem bijvoorbeeld dat ik in google intik « vertaling van het woord chien » dan kreeg ik vroeg als eerste zoek resultaat het blokje van google translate met de vertaling. Als ik dit nu doe krijg ik 2 seconde dat blokje met de vertaling te zien en dan springt het weg en krijg ik als eerste 3 zoekresultaten reclame sites (die niets te maken heeft met mijn opzoeking). Is dit nog steeds normaal ?
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
@Cindy, dit klinkt niet als normaal nee. Je zou hooguit advertenties moeten krijgen van gerelateerde zaken. Stel voor je zoekt op: vertaling chien, dan zou je hooguit als advertentie vertaalsites krijgen.
Dat is onmogelijk: deze reclame is de bestaansbasis van Google.
Google wordt volledig betaald door adverteerders. Google is in feite een advertentiemedium, dat ook informatie biedt. De informatie (zoekresultaten genoemd) is 'de omlijsting' van de advertenties. Als je een printmedium wilt vergelijken met Google: Google is als het ware een gratis huis-aan-huisblad. (Dit in tegenstelling tot dagbladen die vrijwel volledig worden bekostigd uit abonnementsgeld.)
Dat betekent dat advertenties de prominentste plaatsen op de pagina mogen innemen. Hoe meer een adverteerder betaalt hoe prominenter de plaats - dat wil zeggen dat de eerste pagina bovenin het meeste kost en dat een advertentie op de derde pagina relatief goedkoop is.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord en de verduidelijking. Maar 2 maand geleden had ik dit niet en mijn vriend die dit op zijn pc hetzelfde doet heeft dit ook niet. Neem bijvoorbeeld dat ik in google intik « vertaling van het woord chien » dan kreeg ik vroeg als eerste zoek resultaat het blokje van google translate met de vertaling. Als ik dit nu doe krijg ik 2 seconde dat blokje met de vertaling te zien en dan springt het weg en krijg ik als eerste 3 zoekresultaten reclame sites (die niets te maken heeft met mijn opzoeking). Is dit nog steeds normaal ?
SentWierda
3 jaar geleden
@Cindy08. Dank voor de verduidelijking.
Ik heb het uitgeprobeerd, de vijf woorden intikken: 'vertaling van het woord chien'. Bij mij krijg ik dan blijvend bovenaan het blokje met de vertaling. Dit is een zoekresultaat van Google zelf: Google Translate.
Dat bij jou de reclames ineens bovenaan komen, komt omdat bij Google over jou veel bekend zal zijn. Hoe dat te verklaren is, weet ik uiteraard niet. Maar je blijkt bij Google meer informatie over jezelf te hebben achtergelaten dan je vermoedt. En die informatie is aantrekkelijk voor adverteerders - het winstmodel van Google.
Ik google ook de hele dag maar met zulke uiteenlopende zoekopdrachten dat Google er waarschijnlijk tureluurs van wordt. Ik (b)lijk als het ware 'ongrijpbaar' geworden.
De grootste kans heb je met de add on van tampermonkey, daarna zoeken naar het script "Hide Ads in Google search results".

Dit werkte in chrome, maar ik gebruik geen chrome meer dus kan het niet voor je testen. En dit is een beetje een wapenwedloop, dus soms werkt het wel soms niet.
https://greasyfork.org/nl/scripts/383626-hide-ads-in-google-search-results