Als je een wifi 6 router aansluit op je Ziggo connectbox heb je dan wifi 6?

De Ziggo connectbox (modem) ondersteunt normaal geen Wi-Fi 6

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Internet
9.4K
LeonardN
4 jaar geleden
Wat is je doel/je hoop? Kan je het zo formuleren:
Ik heb een ...... smartphone/laptop, maar op mijn slaapkamer haal ik met mijn huidige ziggomodem maar 30Mbps op speedtest.net als ik geluk heb. Ik wil echter ongeveer 300 Mbps halen, is dat reëel? (Of video's bekijken op 720p lukt niet eens op youtube).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, ik wil het maximale uit mijn abonnement halen
LeonardN
4 jaar geleden
Ja, maar met wat? Met een laptop van 10 jaar oud die je draadloos hebt? Een smartphone die ook Wi-Fi 6 heeft? En waar? Naast je router, of op zolder? Ben je bereidt om nieuwe apparaten te kopen of dongles/insteekkaarten om daaraan te gaan voldoen? Informatie, die JIJ moet verstrekken. Ik bedoel ik kan aannames doen wat ik wil, maar dan moet ik blijven gokken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Met apparaten die wifi 6 ondersteunen, zoals mijn pc en telefoon. Tussen mijn modem en pc/telefoon zit één vloer, 4 meter ongeveer. Mijn apparaten zijn nieuw.
LeonardN
4 jaar geleden
Dan zal je zeer waarschijnlijk wel je abonnement voltrekken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kan ik ook met de router tp link archer ax10 het maximale uit mijn abonnement halen?
LeonardN
4 jaar geleden
Kijk uiteindelijk zal je dat pas zien als je het gebruikt. Wi-Fi en jouw specifieke situatie zijn haast niet te vangen in een algemene test. Hier echter een test gevonden die bij muur 330 Mbps haalt en bij twee muren 260Mbps. (scroll naar beneden voor de roze balkjes)
https://www.blacktubi.com/review/tp-link-archer-ax10/
Dus ik zou zeggen ja of waarschijnlijk ja.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel.

Antwoorden (1)

Ja, maar nee.

Zoals alles met snelheden en netwerken is alles afhankelijk van de zwakste schakel, daarnaast heeft Wi-Fi altijd last van afstand en obstakels. Ook moet je goed bedenken of je wat hebt aan een sneller netwerk vs een snellere internetsnelheid. Als je bestanden deelt via het netwerk of video's bekijkt via een NAS, kan netwerksnelheid een voordeel bieden.

Je kan nooit een snellere internetverbinding hebben dan je huidige abonnement aangeeft.
Dus een internetabo van 300Mbps(Ziggo) en een router van 5000Mbps (geadverteerd) en een smartphone met een geadverteerde snelheid van 600Mpbs zullen met die telefoon dus maximaal maar 300Mbps halen op het internet. Want Ziggo is nu de zwakste schakel. En dan zeg ik dus expres maximaal, want als je met je smartphone boven op zolder gaat zitten zal die snelheid hard afzwakken (en ik beweer zelfs dat als je naast de router staat je het niet haalt). In de praktijk kan het dan best dat je dan toch weer onder de 100Mbps zit. Daar gaat je Wi-Fi 6".

Je hebt dus pas wat aan Wi-Fi 6 als je smartphone en laptop ook Wi-Fi 6 geschikt zijn. En als je nooit wat met je netwerk doet is een hoge Wi-Fi-snelheid alleen maar relevant om de afstand te overbruggen.

Stel (ik roep wat getallen)
Wifi-modem Ziggo = 300 Mbps
Smartphone = 300 Mbps
Maar elke verdieping halveert de snelheid.
Op zolder haal je dan nog maar 75Mbps

Vergelijk
Wi-Fi Router = 5000 Mbps (geadverteerd)
Smartphone = 5000 Mbps (geadverteerd)
Maar als elke verdieping halveert de snelheid.
Op zolder haal je dan nog steeds 1200 Mbps op het netwerk (kan het me niet voorstellen in de realiteit, maar even voor het idee)
Door het ziggomodem/abonnement kom je dan nog steeds maar op 300Mbps uit, MAAR dat is dan beter dan 75 Mbps.

Je hebt dus met veel factoren te maken of je profijt kan hebben van een snellere Wi-Fi router.
Met een oude smartphone en een oude laptop heb je er niet zo heel veel aan. Met een langzamere internetverbinding heb je er vaak (behalve het bovenstaande onwaarschijnlijke geval) ook weinig aan.

Althans je moet je dus niet voorstellen dat met 1 nieuwe router alles op die snelheid gaat werken. De langzaamste schakel is altijd de uiteindelijke snelheid. En geadverteerde snelheden op Wi-Fi moet je al helemaal met een pot zout nemen. (Bedrade snelheden overigens niet, 1Gbit ethernet levert in de praktijk ook werkelijk ~100MB/s.) Koop je straks meer Wi-Fi 6 apparaten blijf je altijd gelimiteerd door Ziggo-abo.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Zie deze test, waarbij 802.11ax(Wi-Fi 6) routers in de praktijk dus niet de 1000Mbps halen. Maar dan hebben ze natuurlijk wel een laptop met 802.11ax netwerkkaart gebruikt. En dan zal de afstand en het aantal obstakels niet zo zijn als bij jou thuis. Sterker nog de testopstelling is een kooi van Faraday gedaan.
https://nl.hardware.info/artikel/9627/10/eerste-80211ax-roundup-7-wifi-6-routers-getest-testresultaten-80211ax