Is kissanime toegestaan in nederland?

Kissanime is een van de grootste sites waarop je anime kan kijken, maar is het toegestaan in nederland? als je er gwn gebruikt om anime te kijken en niks downloaden ofzo (dat geeft je waarschijnlijk toch gwn een grote virus)
Oh en blijkbaar mag het wel gebruitk worden in het verenigde staten, ik weet niet of het waar is maar ja

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Internet
4.3K
LeonardN
4 jaar geleden
Je moet hier twee dingen scheiden. Wat mag(of niet mag) EN de kans dat je hiervoor in de problemen komt.
Zover ik het begrijp mag wat jij doet niet, maar aan de andere kant is er een bizar kleine kans dat specifiek hier tegen opgetreden wordt.
Al zeker niet door justitie, maar wellicht wel civielrechterlijk door private instanties als Brein.
Echter zullen die niet veel Anime in hun achterban hebben, en zal het daarnaast heel moeilijk zijn om juridisch aan te tonen en legaal te onderzoeken welke websites jij bekijkt.
Met torrents is dat anders omdat een seeder/leecher zijn IP al opgeeft.

Antwoorden (2)

Als het om illegale content gaat mag het officieel niet. Om het te kijken word het immers eerst gedownload. Volgens mij concentreert BUMA zich vooralsnog enkel op de aanbieders van illegale content.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe bedoel je precies met dat het eerst word gedownload?
Nee. Je downloadt* namelijk uit illegale bron en dat is in Nederland niet meer toegestaan.
*Ook al is het technisch streamen, dat maakt voor de wet(gever) niet uit.

https://www.consumentenbond.nl/online-tv-kijken/6-vragen-over-het-downloadverbod
Wat houdt het downloadverbod in?
In april 2014 bepaalde het Europese Hof van Justitie dat Nederland een downloadverbod moest invoeren. Het verspreiden van films en muziek was daarvoor al verboden, maar nu is ook het downloaden uit een illegale bron niet meer toegestaan. Door het auteursrecht worden auteurs van bijvoorbeeld films en muziek beschermd. Alleen met hun toestemming mag hun werk openbaar worden gemaakt of verveelvoudigd. Een illegale bron heeft geen toestemming van de auteur, bovendien lopen de auteurs mogelijk inkomsten mis.

Is het streamen van bestanden bij Popcorn Time toegestaan?
Aangezien het om een downloadverbod gaat, vragen veel mensen zich af of je wel mag streamen van een illegale bron. Het antwoord is nee. Elke kopie van een illegale bron is verboden. Ook al download je de film niet letterlijk in zijn geheel op je computer. Een dienst als Popcorn Time wordt beschouwd als een illegale bron. De auteurs hebben namelijk geen toestemming gegeven voor het verspreiden van hun films.

Wat zijn de gevolgen als ik het toch doe?
Downloaden en auteursrecht horen bij het civiel recht. In juridische termen is downloaden onrechtmatig ten opzichte van rechthebbenden. De benadeelde civiele partij (een maker of producent van films) kan daarom een schadevergoeding eisen.
Er zijn voorbeelden in het buitenland waar filmproducenten brieven versturen waarin ze een schadevergoeding eisen. In Duitsland is dit al langer gebruikelijk. De boetebedragen variëren van gemiddeld €520 voor een aflevering van een serie tot €815 voor een film (bron: NOS). Ook in Nederland proberen filmproducenten schadevergoedingen te eisen, maar vooralsnog zijn er in Nederland geen gevallen bekend van consumenten die een schadeclaim hebben ontvangen voor het illegaal kijken of downloaden van een film of serie.

Wie krijgt een schadeclaim?
Degene op wiens naam het internetabonnement staat. Het maakt dus niet uit wie in een huishouden er illegaal een film downloadt. De rechthebbenden gaan uit van de IP-adres van de verbinding tijdens het downloaden. Een IP-adres is een unieke reeks cijfers die door een provider gekoppeld kan worden aan een abonnee.
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Overigens, Popcorn Time download wel degelijk de gehele film / video. Maar na het afsluitend wordt deze weer verwijderd. Wordt standaard opgeslagen in de Download --> Popcorn Time folder.
Popcorn Time streamt dus niet. Het is gewoon een torrent site met een mooie GUI (Graphical User Interface). Zijn er ook uitspraken over programma's die écht streamen?
LeonardN
4 jaar geleden
https://clinic.nl/kennis/illegaal-streamen/ In 2017 is een uitspraak geweest van het Europese Hof van Justitie waarin duidelijk werd dat niet alleen downloaden van materiaal uit illegale bron verboden is, maar ook streamen van media uit illegale bronnen. Bij streamen wordt een tijdelijke kopie gemaakt op het apparaat dat de gebruiker in staat stelt te streamen. Dat is wettelijk toegestaan als dat voor rechtmatig gebruik is. Zodra duidelijk is dat de bron van de films of series illegaal is, is het streamen van auteursrechtelijk materiaal een inbreuk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
btw heeft het invloed op de kijkers? zeg maar ff weg van popcorn time he, waarschijnlijk wist je dit allang maar met kissanime kun je gwn klik en klik en dan boem je hebt een anime aflevering, (op pop ups na dan) , dan download je toch niks?
LeonardN
4 jaar geleden
Het wel/niet downloaden staat er los van. https://blog.iusmentis.com/2014/04/28/valt-streamen-ook-onder-het-downloadverbod/
Het downloadverbod is een misleidende term. De wet noemt die term niet. In de Auteurswet vind je alleen de termen ‘openbaar maken’ en ‘verveelvoudigen’ terug, zeg maar aanbieden aan anderen en kopiëren respectievelijk. Die dingen mag je niet zonder toestemming, tenzij enkele uitzonderingen. Elke kopie van een werk is dus in principe verboden, ook als je dat op je eigen computer doet. Je zult een uitzondering moeten vinden in de Auteurswet om dit te mogen doen. Afijn. Streamen. Streamen is wat anders dan downloaden: bij streamen blijft er geen kopie op je harddisk achter, maar vervloeien de bitjes direct weer nadat ze gedecodeerd zijn. En tsja, als dównloaden dan verboden is dan geldt dat dus niet voor streamen, denken dan veel mensen. Maar nee. De wet kent niet als criterium dat de kopie permanent is. De enige vraag is óf je een kopie (verveelvoudiging) maak
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Technically, no. Kissanime is one of the biggest non-legal anime streaming sights and is free because of the many ads it contains. ... This is similar to websites such as Putlocker, where the streamers are the ones which are doing illegal things while you as the watcher is not doing anything wrong from a legal stand-point. <--- google, geldt dit voor bijna alle landen? of ja meeste landen dan, inclusief nederland
LeonardN
4 jaar geleden
Dat geldt niet voor Nederland.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
oh, oke laatste vraagje, in de appstore is er een kissanime app, moet je wel paar euros betalen maar goed, is die app dan wel legaal? het komt sws van de appstore af dus ja
LeonardN
4 jaar geleden
Krijg het idee dat die app niet officieel is.
Daarnaast maakt het beschikbaar zijn van een app in de Apple appstore de app nog niet legaal (in alle landen). https://www.reddit.com/r/KissAnime/comments/8j9xum/does_kissanime_have_an_app/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
dussss, in principe in nederland is het zo, dat je net zo schuldig bent als de mensen die het dingen uploaden?
TurfGraver
4 jaar geleden
Om iets (wat dan ook) te zien op je computer moet er iets gedownload worden. Of er iets opgeslagen word en/of bewaard word maakt niet uit.
Als bron illegaal is (wordt aangeboden) en iemand maakt hier gebruik van is deze dus ook illegaal bezig nu. Los van op welk manier illegaal materiaal wordt gebruikt.
TurfGraver
4 jaar geleden
Kortom, met streamen wordt er ook gedownload, alleen niet (of soms alleen tijdelijk) opgeslagen.
LeonardN
4 jaar geleden
"dussss, in principe in nederland is het zo, dat je net zo schuldig bent als de mensen die het dingen uploaden?" Kijk op dit moment is er nog geen claim tegen een streamkijker gekomen. Dat zie ik ook niet (snel) gebeuren.
Maar als je vraagt is het uploaden van streams of het kijken van streams uit illegale bron te bestrijden dan is dat in theorie ja.
Tegen een uploader streamprovider zal je een veel grotere zaak kunnen maken bij een rechter dan iemand die 7 streams in een jaar heeft bekeken. Op dit moment zit je in Nederland relatief veilig. Justitie maakt zich er niet druk om. BREIN en consorten hebben niet voldoende mogelijkheden om verkeer af te tappen, en internetproviders helpen BREIN niet graag. (Ze zouden dan hun eigen klanten benadelen). En de rechter geeft dan vaak ook nog providers gelijk:
https://www.emerce.nl/nieuws/ziggo-geen-naw-gegevens-overleggen-filmdistributeur Maar dat betekent niet dat jij in geen enkel geval ooit onschendbaar bent als je een stream kijkt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
wat zou er dan gebeuren?
LeonardN
4 jaar geleden
Waarschijnlijk zal een organisatie als Brein dan een schikkingsvoorstel sturen voor een paar honderd euro. Als je dat dan niet betaalt zal je voor de rechter moeten verschijnen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
en is dat zeg maar een grote kans dat dat gebeurd of niet? want waarschijnlijk zijn vreselijk veel mensen in nederland die kissanime gebruikt of andere pirate sites
LeonardN
4 jaar geleden
Volgens mij lees je niet wat ik schrijf. Die kans is bijzonder klein, het is nog niet gebeurd, het is technisch lastig aan te tonen, providers werken niet mee.