Is het toegestaan om IP-adressen openbaar te plaatsen van personen die de huisregels niet naleven?

Ik zit als gast vaak op een website en daar plaatsen ze IP adressen van personen die de regels overtreden. Is dit toegestaan of is de website strafbaar?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
2.2K

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet toegestaan.

Een IP-adres wordt gezien als een identificerend persoonsgegeven. Deze mag men niet zomaar openbaar publiceren.

Quote (zie bron):
IP-adres Is een IP-adres , dat wil zeggen het internetnummer waarmee een computer zichzelf op internet kenbaar maakt, een persoonsgegeven? Ja. Een IP-adres is een persoonsgegeven omdat het door een derde – de internetaanbieder – eenvoudig te herleiden valt tot een natuurlijk persoon, de afnemer van het internetabonnement. Dit geldt ook voor dynamische IP adressen die worden verwerkt in combinatie met datum en tijd. Het maakt geen verschil dat een verantwoordelijke het IP adres niet zal gebruiken om een persoon mee te identificeren. Het feit dat de mogelijkheid bestaat bij de verantwoordelijke of bij een derde om dit te doen, is voldoende. Dat het IP-adres in sommige gevallen naar een rechtspersoon leidt, in plaats van naar een natuurlijk persoon, doet niet af aan het feit dat het in de meeste gevallen wel degelijk om persoonsgegevens gaat en dat dus de hele verzameling moet worden behandeld conform de uitgangspunten van de Wbp. Ten slotte is van belang dat op basis van het IP-adres beslissingen kunnen worden genomen over de toegang tot bepaalde informatie, zonder dat een dienstverlener op internet überhaupt enige moeite hoeft te doen om zelf persoonsgegevens te verbinden aan een IP-adres. Denk bijvoorbeeld aan onderscheid naar geografische herkomst bij de toegang tot en de presentatie van (delen van) websites11. Ook het registreren en eventueel op internet publiceren van IP-adressen van bezoekers van een website of deelnemers aan een discussieforum valt dus onder het bereik van de Wbp.
gvrox
5 jaar geleden
Maar geldt dat ook als men bij registreren de regels accepteert waarin staat dat als sanctie je IP adres gepubliceerd kan worden ? Je zegt al dat het niet zomaar mag, en dit is niet "zomaar"
TurfGraver
5 jaar geleden
@gvrox, Regels (voorwaarden) staan nooit boven de wet.
gvrox
5 jaar geleden
@TurfGraver dat klopt, maar de wet zegt niet dat het altijd verboden is om een IP adres te publiceren. Als ik een profiel aanmaak op Facebook, dan is mijn naam gewoon zichtbaar, en dat is ook een identificerend persoonsgegeven. Daar geef je dan toestemming voor bij het registreren, alsook voor het mogen aanbieden van de foto's die je plaatst.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Ja. Een IP-adres is een persoonsgegeven omdat het door een derde – de internetaanbieder – eenvoudig te herleiden valt tot een natuurlijk persoon, de afnemer van het internetabonnement."
Flauwekul natuurlijk, een studentenhuis of bedrijf met slechts één extern IP adres is niet te herleiden wie achter dat IP zit, de afnemer van het internetabonnement is wellicht niet de persoon die zich schuldig maakt aan misbruik. Bovendien worden NAW gegevens door ISP's niet zomaar overlegd, dus is het eigenlijk helemaal niet eenvoudig te herleiden, XS4all steunt Bits of Freedom en zal blijven vechten voor de privacy van haar klanten, Brein heeft al meerdere keren bot gevangen in de juridische gangen om persoonsgegevens op te eisen bij XS4all.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@Buurmannetje
Die "onzin" komt wel rechtstreeks uit de publicatie van de overheid. (Zie bron)
LeonardN
5 jaar geleden
@Buurmannetje Even doorlezen, al je bezwaren worden allemaal verwoord: Het maakt geen verschil dat een verantwoordelijke (een medewerker van de provider) het IP adres niet zal gebruiken om een persoon mee te identificeren. Het feit dat de mogelijkheid bestaat bij de verantwoordelijke of bij een derde om dit te doen, is voldoende. Dat het IP-adres in sommige gevallen naar een rechtspersoon leidt, in plaats van naar een natuurlijk persoon, doet niet af aan het feit dat het in de meeste gevallen wel degelijk om persoonsgegevens gaat en dat dus de hele verzameling moet worden behandeld conform de uitgangspunten van de Wbp. Voor de beantwoording van de vraag maakt al helemaal niet uit. Nee, dat is niet toegestaan, want de overheid heeft dat bepaald. @gvrox
Zo werkt het niet. Bedrijven mogen niet straffen uitdelen die de wet juist verbiedt. Als Facebook jouw huisadres zou publiceren, als aangegeven straf zou je dat ook niet pikken. Als jij zelf je huisadres wil publiceren is dat wat a
gvrox
5 jaar geleden
@LeonardN Als Facebook dat zonder eerdere toestemming zou doen, dan zitten ze fout; maar als dit in de voorwaarden zou staan die ik zelf heb geaccepteerd dan moet ik dat maar slikken, anders had ik die voorwaarden maar niet moeten accepteren. Niet alleen de WBP is van toepassing, misschien is er sprake van smaad ?
LeonardN
5 jaar geleden
"maar als dit in de voorwaarden zou staan die ik zelf heb geaccepteerd dan moet ik dat maar slikken" Gelukkig denkt de Nederlandse rechtspraak er niet zo over, ik snap ook niet op een persoonlijk vlak waarom je dit als een goede zaak ziet. De Nederlandse wet gaat altijd boven de AV's van bedrijven. Stel dat je gehackt wordt en iemand je account misbruikt, ik zou dan toch blij zijn dat de Nederlandse wet ten alle tijden privacy verkiest boven de ongemakken die FB van het handelen van die hacker zou ondervinden.
gvrox
5 jaar geleden
@LeonardN Als de wet zegt "je mag niet zonder toestemming persoonlijke gegevens publiceren" en ik geef toestemming, dan staan ze toch niet boven de wet ? Uiteraard is privacy ontzettend belangrijk, dus als gegevens *ongevraagd* op straat komen is dat zeer kwalijk. Ik snap overigens ook niet dat er nog steeds sites zijn die passwords niet of niet goed versleuteld opslaan. Gehackt worden heeft toch helemaal niets te maken met het toestemming geven voor publicatie van jouw gegevens ? Ik snap jouw punt daar niet. Ik neem aan dat de wet alleen beschermt tegen onredelijkheid in AVs, en dat is natuurlijk prima. Maar stel dat ik een site beheer voor online advertenties, waarbij telefoonnummers geplaatst moeten worden, en iemand schrijft zich in en accepteert de voorwaarden waarin staat dat zijn telefoonnummer bij de advertentie geplaatst wordt, kan deze persoon dan mij aanklagen als de advertentie geplaatst wordt met zijn telefoonnummer erbij ? Ik hoop het toch niet.