Hoeveel backups heeft Youtube?

Stel dat er iets misgaat met de Youtube bestanden, hoeveel back-ups zijn er dan van elke video die ooit werd geüpload? Ik vraag me soms af hoe veilig de vele videos die ik ooit heb gemaakt en geüpload eigenlijk wel zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
LeonardN
6 jaar geleden
Youtube is geen clouddienst om je video's op veilig te houden. YT kan de content zo zelf verwijderen. Als je je videos wil bewaren kan je ze beter op Google Drive zetten of iets vergelijkbaars.

Antwoorden (2)

Geen enkele backup zijn er van de video's gemaakt, alle video's staan op een storage systeem die heel tolerant is voor fouten en dynamisch 'on-the-fly' vergroot kan worden, dit systeem heeft zelfs geen bestandssysteem dus kan er geen corruptie optreden, want zeg nou zelf hoe kan iets corrupt raken als het geen bestandssysteem heeft?

Toegevoegd na 2 uur:
Even een bron voor de duidelijkheid van deze zwarte magie:
https://www.caringo.com/swarm-overview/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Stuur 100.000 volt door het systeem. Zet het onderwater. Brandt het af. Ik kan nog even doorgaan. Ik gok dat de data van yt een aantal keer gedeeld is zodat niet een fysieke plek op aarde alles staat te serveren. Zeker als de video populair is gok ik dat deze vaker dan eens ergens voorkomt. Zo werkt het iig voor Netflix.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Stuur 100.000 volt door het systeem. Zet het onderwater. Brandt het af. Ik kan nog even doorgaan." Daar zit jouw misconceptie. Google even op Caringo en je begrijpt hoe de vork in de steel zit, feitelijk is het één grote swarm aan storage die de hele aarde omvat. Het video materiaal staat misschien wel op 25 locaties rond de wereld maar nooit als één geheel. Het is dus niet één systeem maar een cluster van heeeeeeeeel veel nodes.
Binnen die nodes bestaan brokjes als kopie van het origineel zodat bij uitval van nodes het oorspronkelijk origineel kan worden gerestaureerd zoals bij RAID systemen mogelijk is. Leesvoer hierrrrr: https://www.caringo.com/news-posts/caringo-expands-file-system-capacity-using-object-storage-by-mike-vizard/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Zo werkt het iig voor Netflix."
Inderdaad, zo werkt het bij Netflix, maar niet bij Youtube. Het bedrijf waar ik werk verzorgt onder anderen voor alle content van Netflix, dus als je kijkt heb je grote kans dat je flick op één van onze edges geserveerd wordt, afgelopen zondag hadden we een record met ~130Gbit/s aan bandbreedte verstookt door de Netflix kijkertjes.
LeonardN
6 jaar geleden
Je zorgt voor die misconceptie door een antwoord zo te formuleren dat niet duidelijk is wat je nu bedoelt. Pas door je reactie begin ik te begrijpen waar je het over hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Je zorgt voor die misconceptie door een antwoord zo te formuleren dat niet duidelijk is wat je nu bedoelt." GV dwingt mij heel oppervlakkig te antwoorden, want antwoorden met diepte & details worden verwezen naar de reacties, en niemand zit te wachten op zo'n uitgebreid antwoord op het principe van swam storage zonder bestandssysteem, dus was het bewust Jip&Janneke gehouden. Een simpele verwijzing naar de site in je antwoord mag ook niet volgens de richtlijnen, en ik voelde mij niet geroepen een heel ingewikkeld antwoord te formuleren. Vaak zoals jij nu doet wordt gevraagd hoe ik dat dan zie aan de zijlijn, en dan ben ik vrij in het reactie deel hierover uit te wijden.
LeonardN
6 jaar geleden
Wel nu oppervlak en het tegenovergestelde is heel wat anders: " alle video’s staan op een storage systeem"
vs.
"Het video materiaal staat misschien wel op 25 locaties rond de wereld maar nooit als één geheel. Het is dus niet één systeem maar" Als je het antwoord op de vraag geeft kan je daarna in alle detail uitleggen wat je wil. "Een simpele verwijzing naar de site in je antwoord mag ook niet volgens de richtlijnen,"
Enkele een link mag idd niet,m aar als toevoeging op het antwoord mag dat zeker. Na "Geen enkele backup", wat het antwoord op de vraag is (volgens jou) mag je strooien met links en bewijzen die je antwoord ondersteunen. Je misinterpreteert de richtlijnen hier volledig.
Op zijn minst twee.
De video's die jij op Youtube hebt staan staan op zijn minst op 2 verschillende plekken op aarde.

https://youtu.be/avP5d16wEp0?t=58s

Toegevoegd na 22 minuten:
Moet dus zijn op zijn minst 1 backup (en 1 "origineel")

Toegevoegd na 2 uur:
https://support.google.com/googlecloud/answer/6056635?hl=nl
""
Hoe kan Google zo betrouwbaar zijn?
De applicatie- en netwerkarchitectuur van Google is ontworpen voor maximale betrouwbaarheid en uptime. Het computerplatform van Google gaat uit van hardnekkige hardwarefouten en is door gebruik van robuuste, software-failover bestand tegen deze verstoringen. Alle systemen van Google zijn inherent redundant in ontwerp en de subsystemen zijn niet afhankelijk van bepaalde fysieke of logische servers voor doorlopende werking. Van gegevens wordt meerdere malen een kopie gemaakt op de verschillende geclusterde actieve servers, waardoor in geval van machinefalen de gegevens nog steeds op een ander systeem toegankelijk zijn. We maken ook een kopie van gegevens naar secundaire datacenters als veiligheidsgarantie tegen het uitvallen van een datacenter.
""

Toegevoegd na 3 uur:
En Youtube is een onderdeel van Google, mocht je dat nog niet weten.

Toegevoegd na 4 uur:
Nog een leuke link over het bestandssyteem van Google:
https://en.wikipedia.org/wiki/Google_File_System