Hoe verwijs je op juiste wijze naar een andere wikipediapagina met een soortgelijk onderwerp?

Wellicht het handigst om met het voorbeeld te komen. Bij de pagina over bass drum wordt niet verwezen naar grote trom. Naar mijn idee zou verwezen moeten worden zoals de Wi-Fi pagina naar WIFI AM verwijst:

https://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bass_drum

Bovenaan de pagina zou dus zoiets moeten:
Voor de fanfarevariant zie: [grote trom]

De Engelse zin kopiëren en aanpassen geeft een ongewenst effect.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (1)

Je kunt op Wikipedia artikelen vinden die beschrijven welke doorverwijsconstructies er mogelijk zijn en wat het beleid op dit punt is.
Als ik de pagina "doorverwijsconstructies" goed begrijp, zijn er drie constructies mogelijk: de standaarddoorverwijspagina, de Amsterdamconstructie en de Hoofdbetekenisconstructie. Kennelijk is ooit middels een stemming besloten om alleen nog maar de standaarddoorverwijspagina te gebruiken. Het gevolg is dat de constructie die je op de engelse Wiki bij Wi-fi tegenkomt, op de nederlandse Wiki niet meer mogelijk is (of: als die technisch nog mogelijk zou zijn, toch door een bot zou worden vervangen door de standaardconstructie).
Bij Bass drum / Grote trom / Grote Trom is er echter geen sprake van een doorverwijspagina. Het lemma "Bass drum" gaat over de grote trom als onderdeel van een drumstel en verwijst niet naar de fanfarevariant. Het lemma "Grote trom" (met kleine letter t) gaat over het fanfare-instrument en verwijst onder het kopje Varianten naar de Turkse variant Tupan. Het lemma "Grote Trom" (met hoofdletter T) is een redirect. Een redirect is iets anders dan een doorverwijspagina. Een redirect zorgt ervoor dat je bij synoniemen direct op de pagina met de beschrijving komt, ook al staat die onder een ander lemma.
Welnu, het lijkt mij ongewenst dat er verschil gemaakt wordt tussen twee lemma's die alleen in hoofdlettergebruik verschillen. Ik zou denken dat de redirect van Grote Trom naar Tupan verwijderd moet worden. Ik neem aan (maar weet niet zeker) dat een link naar "Grote Trom" dan ongevoelig wordt voor hoofdlettergebruik en altijd op het artikel "Grote trom" uitkomt. Maar ik weet niet hoe je een redirect verwijdert of voorstelt die te verwijderen.
Verder lijkt me dat in het artikel "Grote trom" onder Varianten zou moeten worden toegevoegd dat er een drumstel-variant bestaat, met een verwijzing naar het lemma "Bass drum". Evenzeer zou in het artikel "Bass drum", een kopje Varianten moeten worden toegevoegd, met verwijzingen naar Grote trom (fanfarevariant) en Tupan (Turkse variant).
6 jaar geleden
WimNobel
6 jaar geleden
Ik heb inmiddels een verzoek ingediend bij de moderator om de redirect te verwijderen. Maar eens kijken of dit opgepikt wordt...
Het toevoegen van onderlinge verwijzingen tussen de drie artikelen laat ik graag over aan een deskundige op het gebied van slaginstrumenten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Moderator? En wie zou dat zijn dan?
WimNobel
6 jaar geleden
Jazeker! Je kunt een verzoek doen aan de moderators om een pagina te verwijderen. Mijn verzoek is inmiddels behandeld door moderator Machaerus en staat hier: https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Wikipedia:Verzoekpagina_voor_moderatoren/Artikel_verplaatsen&diff=50255381&oldid=50250753#Verwijderen_redirect_Grote_Trom_naar_Tupan