Waarom spreekt men mekaar op internet vaak aan met "je" i.p.v. "u"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.1K

Antwoorden (9)

ik denk dat ze het doen omdat het eigenlijk onpersoonlijk is, niet iedereen doet dat hoor.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat internet als een informeel medium gezien wordt & het vooral de jongere generaties zijn die op internet zitten, welke het gebruik van U veelal als te formeel ziet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Internet is een vrij onpersoonlijk communicatiemiddel. Door te tutoyeren probeert men het bericht wat meer persoonlijk te maken. Jij en je is namelijk de taal die je tegen goede bekenden gebruikt.

Een stukje actergrondinformatie over tutoyeren:
In de loop der geschiedenis zijn er dus steeds nieuwe beleefdheidsvormen ontstaan, men werd steeds beleefder. Omstreeks 1980 ging de trend in de omgekeerde richting: tegenwoordig zegt men al heel vaak jij tegen elkaar, bijvoorbeeld tegen ouders, werkgevers enz.

Onder ambtenaren en collega's, ook tegen chefs, is tutoyeren tegenwoordig gebruikelijk. Op veel scholen in Nederland wordt tegenwoordig soms getutoyeerd tussen (jonge) leerkrachten en leerlingen. Dit geldt zeker in het hoger onderwijs, waar de leerlingen immers ook (bijna) volwassen zijn. In Frankrijk en Duitsland is dit veel minder gebruikelijk. In Duitsland is het gebruikelijk voor de leraren om te 'vousvoyeren' naarmate de leerlingen het 16e levensjaar verstreken hebben.

Het westelijk gedeelte van Nederland is binnen Nederland vrijwel het enige gedeelte van het land waar men nog u kan zeggen tegen ouders en familieleden. Ook in streng christelijke gezinnen komt het voor. Bewoners van de overige gebieden van Nederland zien dit thans als erg afstandelijk. Het tutoyeren van naasten is er tegenwoordig de omgangsvorm, het vousvoyeren wordt als onpersoonlijk en afstandelijk beschouwd.

Tegenwoordig ziet men ook dat bedrijven hun klanten tutoyeren, bijvoorbeeld op de website van internetbedrijven. Bij de Nederlandse vestigingen van het Zweedse meubelbedrijf IKEA is het voorschrift. Wordt de klant persoonlijk aangesproken, dan zijn deze bedrijven wat conservatiever, vooral als de klant wat ouder is.

De Nederlandse uitgever van de boeken voor Dummies instrueert de schrijvers en vertalers dat de lezer 'jij' is.

Bij communicatie in het internet, bijvoorbeeld in nieuwsgroepen en op de overlegpagina's van Wikipedia, is vousvoyeren zeer ongebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wat persoonlijker vind ik en veel minder stijf of ouderwets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We gaan steeds meer over op de Engelse gewoonte: die gebruiken ook maar een aanspreekvorm voor de tweede persoon: you! En Internet is bij uitstek een plek waar het steeds Engelser wordt, vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is niet alleen op t internet...u is gewoon een beetje ouderwets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom niet, ik vindt het algemeen gebruik van "U" achterhaald. ik gebruik het alleen als ik daarmee mijn speciale waardering en/of gevoelens van hoogachting aan de aangesproken persoon over wil brengen. het moet dus een bijzonder gevoel van erkenning geven.
en dat is maar bij weinig mensen het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat internet iets heel informeels is en waar vooral (vroeger) jongeren op zaten.
En deels omdat veel jongeren iedereen gewoon met jij en jou aanspreken.... (helaas)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aanspreekvorm u is veel meer afstandelijk en beleefd. Op internet is men veel sneller dan in het normale leven geneigd om van alles met elkaar te delen. Je wordt dus op een bepaalde manier intiem met elkaar, waardoor de aanspreekvorm je veel toepasselijker is. Het geeft minder afstand en voelt gelijkwaardiger aan.