op bepaalde tijdstippen krijg ik de melding "uw verbinding is niet privé": hoe weet ik wat er aan de hand is?

Geregeld, vooral 's avonds, krijg ik de melding van Internet Security dat mijn verbinding niet privé is. Gisteren was ik naar youtube aan kijken (ik had deze melding niet gekregen toen), plots stopte het beeld, ik hoorde door mijn microfoon gerommel (?) alsof iemand iets klaar zetten, en heb toen ijn youtube moeten afsluiten.
als ik terug op youtube ging, duurde het ontzettend lang voordat er reactie kwam, en kreeg ik dan de melding dat mijn verbinding niet privé was. Omdat ik toch maar een operette wilde bekijken, ben ik toch doorgegaan.
Maar misschien deed ik daar niet goed aan?
Als ik in Firefox werk, krijg ik die melding niet. Maar net zoals andere websites gaat Firefox in de periode waarin ik de melding krijg, ontzettend traag open. Waardoor ik vermoed dat daar toch ook iets loos is.
Ik kan echter nergens iets open klikken om te zien wat er aan de hand is... Wat gedaan? Hoe verneem ik meer over het probleem?
Ik heb Comodo free firewall, Malwarebytes en Avast Anti Virus

6 jaar geleden
in: Internet
1.3K

Antwoorden (1)

Avast vervangt het SSL-certificaat dat op websites gebruikt wordt door een eigen certificaat.
Het kan zijn dat Avast hier (weer) de mist in gaat en een onterechte melding geeft.
Opnieuw installeren van Avast blijkt te helpen.
SimonV
6 jaar geleden
liveisgreat
6 jaar geleden
het bericht komt van Comodo. Kan het dat Comodo bericht geeft als er iets mis is met Avast? Of geen Avast dan zelf bericht (onterecht blijkbaar)?
SimonV
6 jaar geleden
Heb je bij Comodo ook Privdog geïnstalleerd?
Dan verwijderen! https://forums.comodo.com/firewall-help-cis/your-connection-is-not-private-t113726.0.html https://www.gratissoftwaresite.nl/privdog-adware-van-comodo-maakt-pc-kwetsbaar-ssl-verbindingen-afluisteren-verwijder
SimonV
6 jaar geleden
Je kunt checken of het aan Avast ligt, door "HTTPS Scanning" (tijdelijk) uit te schakelen: http://www.trishtech.com/2015/01/fixing-untrusted-connection-problem-resulting-from-avast-antivirus/
liveisgreat
6 jaar geleden
ah , oké, ik heb alvast Avast opnieuw geïnstalleerd na verwijdering. als het probleem blijft aanhouden, doe ik de andere stappen.
liveisgreat
6 jaar geleden
het probleem blijft...
ik heb gecheckt, ik heb geen priv dog. Wel Ghostery en Privacy badger, maar die zitten om Firefox (de melding krijg ik bij Google).
Ik krijg ook niet dat tabblad dat ik zie bij jouw link naar trishtech. Als ik "settings" (instellingen) aanklik krijg ik iets heel anders te zien..
Heb er een print screen van gemaakt maar zie nu dat ik dat hier in een reactie niet kan toevoegen. Ik probeer met pb.
liveisgreat
6 jaar geleden
gaat helaas ook niet met pb.
Dus ik weet niet hoe ik aan Trishtech moet geraken...
SimonV
6 jaar geleden
Het vervelende van het probleem is dat het aan zoveel kan liggen, ook aan Chrome...
Het lijkt enigszins onschuldig, omdat Firefox wel normaal functioneert. Hier wat Chrome-tips: 1. Open de webpagina in de incognitomodus (alleen computer)
Open de webpagina die u bezocht in een incognitovenster.
Als de pagina wordt geopend, wordt de fout veroorzaakt door een Chrome-extensie. Schakel de extensie uit om de fout op te lossen. Meer informatie over het uitschakelen van Chrome-extensies. 2. Schakel uw antivirusprogramma tijdelijk uit
Deze fout wordt weergegeven als u antivirussoftware gebruikt die HTTPS-bescherming of HTTPS-scannen biedt en verhindert dat Chrome beveiliging biedt.
Schakel uw antivirussoftware uit om het probleem op te lossen. Als de webpagina werkt nadat u de software heeft uitgeschakeld, kunt u de software uitschakelen wanneer u beveiligde sites bezoekt.
Vergeet niet uw antivirusprogramma later weer in te schakelen. 3. Ik neem aan dat je alle updates van Windows geïnstalleerd hebt en je systeemtijd klopt. https://support.google.com/chrome/answer/6098869?hl=nl
SimonV
6 jaar geleden
Chrome heeft onlangs een beveiligingsupdate op dit gebied uitgebracht, ik las dat het belangrijk is dat SSL-scanning uitgeschakeld is. Ga naar Settings -> Components. -> Customize -> en vink HTTPS scanning af (Misschien lukt dit wel?). https://www.avast.com/nl-nl/faq.php?article=AVKB190#idt_500