Hoe krijg je internet voor gamen op zolder?

Ik heb dus game internet nodig op zolder. Niet al te snel, gewoon redelijk en zonder lag. We hebben een wifi-extender genomen alleen die valt vaak weg. Is dit normaal? We hebben sinds we de extender hebben er alleen maar problemen mee gehad. We hebben Ziggo als provider, en de extender doet al een half jaar zo slecht. We moeten nu dus weten hoe je goed internet op zolder krijgt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Internet
3.6K
TurfGraver
7 jaar geleden
Waar staat die extender, ook op zolder?
dudemeister
7 jaar geleden
in de meeste huizen zijn er loze leidingen gelegd meestal te zien bovenin de meterkast.
Zit er geen loze leiding voor naar zolder bij daar? Dan kun je een Utp kabel er doorheen trekken naar zolder.
een Wifi extender werkt vaak alleen maar slechter
kijk eens naar een wifi versterker, deze kun je vaak aansluiten op 2e tv kastje die boven in de slaapkamer staat , van daar uit maakt hij een verbeterd wifi signaal

Antwoorden (2)

Het beste internet, met de minste kans op storing, is nog steeds de kabel.
7 jaar geleden
Een paar opties waar ik persoonlijk de beste ervaringen mee heb na installatie bij vrienden en familie.. Afhankelijk van je budget en mogelijkheden om kabels door te trekken:

1.
Beneden ziggo router met wifi --> (via gat in plafond naar eerste verdieping) kabel op de eerste verdieping aansluiten op een switch (voor evt. ook bekabeld internet op de eerste verdieping) --> vanaf switch kabel naar zolder (via gat in plafond naar zolder) en daar evt. ook een switch zodat er meer mensen bekabeld kunnen internetten.

Voordeel: praktisch geen storing.
Nadelen: boren door dikke plafonds en evt. aanschaf switches. (je zou ipv boren de kabel eventueel ook via de buitenkant van het huis kunnen doortrekken via pvc-buizen of binnen via het langs verwarmingsbuizen als die aanwezig zijn)

(Uiteraard kun je ook een kabel vanaf de ziggo router rechtstreeks doortrekken naar zolder, maar zonder een switch kan de lengte van de kabel voor "packet loss" van gegevens zorgen en dus een instabiele verbinding met kans op vertraging en lag. Kies in dit geval zeker voor een kwalitatief goede CAT6 UTP kabel met genoeg shielding ipv een doorsnee CAT5(e) UTP kabel)

2.
Beneden ziggo router met wifi --> kabel aansluiten op powerline adapter nr. 1 --> op zolder de pc aansluiten via kabel op powerline adapter nr. 2 (als deze ook voorzien is van wifi is dat mooi meegenomen). ...dan kun je eventueel ook op de eerste verdieping een powerline adapter (nr. 3) aansluiten met een kabel op de pc aldaar. De beste ervaring met powerline adapters heb ik met het merk Devolo (Dlan 500).

Voordelen: je hoeft niet te boren door plafonds, en de installatie is snel geregeld.
Nadeel: de snelheid kan soms tegenvallen, maar is over het algemeen prima voor online gaming (Battlefield 1, Project CARS, Star Wars Battlefront, etc).

(Er zijn nog snellere en duurdere powerline adapters, maar die werken alleen snel als het stopcontact waar je de adapters op aansluit ook voorzien is van aardedraad, dus ook die op zolder)

3.
Beneden ziggo router met wifi --> kabel doortrekken (plafond boren) naar de eerste verdieping en daar een snelle N router plaatsen (bijvoorbeeld de Netgear R7000 AC1900 Nighthawk). Zo heb je op de eerste verdieping bekabeld internet en altijd nog een zeer stabiele en snelle wifi signaal voor op zolder (en in het hele huis of zelfs in de achtertuin) er vanuit gaande dat je niet in een betonnen bunker woont met verdiepingen.

Voordeel: stabiele en snelle wifi in het hele huis
Nadeel: prijs