Wie bezit en verzorgt wat bij een internet aansluiting?

Als consument heb ik enkel te maken met een provider als XS4ALL, Ziggo of Fieber, maar leggen deze ook zelf de kabels aan, en bezitten zij ook de verdeelkasten? Leggen zij zelf de netwerken aan, of laten zij dit doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Net als bij energie (gas en elektriciteit) is ook bij telecom-aansluitingen een splitsing tussen netbeheerders en leveranciers. Bij internet via de telefoonkabel is KPN de netbeheerder en kan in feite elke leverancier daar gebruik van maken (tegen betaling van bepaalde kosten aan KPN). In geval van verhuizing of wijziging van de aansluiting geeft de leverancier opdracht aan KPN om e.e.a. te wijzigen. Bij internet via de tv-kabel of via glasvezel is het mogelijk dat er per regio een andere netbeheerder is. Volgens mij is KPN wettelijk verplicht de aansluitingen voor telefoon en eenvoudig internet te regelen als daar om wordt gevraagd (bij nieuwe aansluitingen). De kosten mogen ze doorberekenen aan de leverancier als de gebruiker van het nieuwe adres geen abonnement bij KPN afsluit. Goedkoper is meestal om dus voor 1 jaartje wel via KPN te bellen (of alleen een aansluiting te betalen, internet kan gewoon via andere leverancier) en daarna geheel over te stappen naar een goedkopere leverancier. Ik weet niet of dat voor tv-kabel en glasvezel ook zo werkt. Toegevoegd na 3 uur: " 6. Wat doet een netbeheerder en wat doet een leverancier? Aansluiting: Netbeheerders zorgen voor een veilige aansluiting. Hiervoor schakelen zij mogelijk een uitvoerende partij in, zoals een installateur of aannemer. Via mijnaansluiting.nl kunt u een aansluiting wijzigen, verwijderen of een nieuwe aansluiting aanvragen. Voor het realiseren, wijzigen of verwijderen van een aansluiting brengen netbeheerders eenmalige kosten in rekening. Levering: Voor de levering van gas en elektriciteit kunt u contact opnemen met de energieleverancier van uw keuze. Kijk voor een overzicht op www.acm.nl. Naast de kosten voor het energieverbruik brengen energieleveranciers periodieke tarieven bij u in rekening voor onder andere het transport van de energie en voor de meterhuur. De levering van water en warmte is vaak afhankelijk van de regio waarin u woont. De betreffende warmte- en waterbedrijven verzorgen ook de levering. U dient zich hiervoor aan te melden. Kijk bij 'aanbieders per regio' voor de aanbieders bij u in de buurt. Voor de levering van media en communicatie kiest u zelf een leverancier."

Bronnen:
http://kpn-customer.custhelp.com/app/answe...
http://kpn-customer.custhelp.com/app/answe...
https://www.mijnaansluiting.nl/veelgesteldevragen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100