Wat gebeurd er met de saldi van beide rekeningen als bij een overboeking het geld onderweg is?

Ik moest van de week geld overboeken van de spaarrekening van de ene bank naar de privérekening van de andere bank.

Als het onderweg is dan is het al afgeschreven bij de ene bank, maar is nog onderweg naar de andere bank en daar nog niet bijgeschreven. Hoe lang duurt zoiets eigenlijk? Ik bedoel het moment dat het als credit saldo bij de bank staat?

vr gr Gonna

7 jaar geleden
in: Internet
ronron1212
7 jaar geleden
Normaal hooguit een dag. Het staat dan op een tussenrekening bij de bank.
Thecis
7 jaar geleden
Vroeger kon het bij de Postbank (nu ING) tot wel 3 dagen duren voordat het bijgeschreven werd.

Het beste antwoord

Onzichtbaar voor jou is er nog (minimaal) een derde rekening bij betrokken: de rekening van de bank.

Wat er feitelijk gebeurd is dat het geld van jouw rekening wordt overgeboekt naar de rekening van jouw bank.

Indien er dan nog een andere bank bij betrokken is, dan wordt het geld vervolgens overgestort naar de bankrekening van die andere bank. Gaat het om dezelfde bank, dan wordt deze stap, uiteraard, overgeslagen.

Van de rekening van de bank wordt er vervolgens doorgestort naar de rekening van de ontvanger.

Zolang het geld dus ‘onderweg’ is zijn zowel het saldo van jou, als dat van de ontvanger ‘laag’ en dat van de bank(en) ‘hoog’.

Op die manier vangen de banken nog wat rente. En omdat dat om vele bedragen gaat maken de vele kleintjes toch nog een aanzienlijk, en dus interessant bedrag voor de bank.

Meestal staat een bedrag er de volgende dag wel op, maar het kan tot een paar dagen duren, zeker in de laatste week van het jaar ! (De banken zijn nu druk bezig de jaarboeken te sluiten, vandaar)

Wanneer het om 2 rekeningen bij dezelfde bank gaat is de overdracht vaak sneller. Vaak zelfs vrijwel onmiddellijk.
Thecis
7 jaar geleden
Weet niet precies waar die min vandaan komt. Lijkt me een prima, maar ook accuraat antwoord.
Wellicht kan de minner er een onderbouwing voor geven. Misschien dat we een verkeerd idee hebben van hoe dit werkt.