Welke internetbank is veiliger?

Rabobank met hun eigen apparaatje of ing met hun tan-codes. Ervan uitgaan dat er zelf veilig met de gegevens omgaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Ik werk met ING en Rabobank en mijn vrouw met SNS en ik kan me niet voorstellen dat een van die banken echt onveilig werkt.
Ikzelf vind het het handigst om mijn tancodes van de ING op mijn mobiel te ontvangen zodat ik geen tancodes ergens in mijn administratie hoef te bewaren (ik vind dat weer net iets veiliger zo). Bij de Rabo heb je naast het apparaatje ook nog de rabopas nodig (met pincode etc) dus echt onveilig is dat ook niet (tenzij je het apparaatje, de pas en de pincode bij elkaar bewaart natuurlijk). De sns werkt met alleen een apparaatje. Dat apparaatje heeft dan wel een eigen wachtwoord, maar als die gekraakt is dan heeft de bezitter van het apparaatje wel overal toegang op.

Geen enkele manier is onveilig als je goed op je spulletjes let, maar de SNS vind ik het minst veilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met de Rabobank is nooit gedonder geweest werkt altijd prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werken met een token (eigen apparaatje dat je in combinatie met een pas+pincode gebruikt) is veiliger.

Dat komt omdat je met een token iedere keer weer bewijst dat je bent wie je bent: je hebt immers de bankpas én pincode. Een tan-code kan gemakkelijker gestolen (of gekopieerd) worden dan zowel pas als pincode. Helemaal als je zo'n lijst met 100 van die ran-codes gebruikt.

Toegevoegd na 51 seconden:
100 tan-codes, niet 100 ran-codes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar bij de ING zou heb je ook de mogelijkheid om tan-codes via de telefoon te krijgen. Dan dan moet iemand én je wachtwoord hebben én jouw telefoon. Dat maakt het wel moeilijker.
Hij/zij kan de tan-codes ook misschien naar zijn/haar nummer moeten laten overplaatsen, maar of dat makkelijk of moeilijk is weet ik niet. Dat moet je aanvragen geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Fynnya : sterker nog.. in plaats van een token in de vorm van een apparaat heeft een INGer een inlogcode nodig, gevolgd door een wachtwoord. Om een opdracht te geven heb je vervolgens een tan code nodig. Die je inderdaad op je mobiel kan ontvangen. Dus om te frauderen heb je iemands inlogcode, wachtwoord, telefoon en tan code nodig. @ SuzyQ. Dat gesleep met dat kastje lijkt me zo onhandig. Zeker als je dat veilig wil doen en niet samen met een pas in een tas wil opbergen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SMS-jes kunnen onderschept/'afgeluisterd' worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kastje? Zo groot is zo'n ding niet. Samen met je pas bewaren is met een token trouwens geen enkel probleem. Je token is namelijk niet uniek. Al heb ik geen idee waarom je zo'n ding mee zou willen slepen.
Ik gebruik nu al jaren tancodes. die per sms op mijn mobiel verschijnen. Ik voel me er veilig genoeg bij. ING, voorheen Postbank.