Hoe kun je webmaster worden?

Wat moet je hebben weten of kunnen om webmastert e worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat leuk dat je webmaster wil worden. Goed vak hoor!

Het beste antwoord

De term webmaster komt uit een tijd dat HTML net gelanceerd was en eenoog koning was. Iedereen met een beetje kennis van HTML of met dreamweaver of frontpage kon zich webmaster noemen en webpagina's maken. of meerdere webpagina's aan elkaar koppelen tot een website.

Een aantal mensen ging zich specialiseren in andere web- toepassingen of scripttalen zoals css, javascript, java, .Net en kon zich in feite webprogrammeur noemen.

Later kwamen content management systemen (CMS) in trek en was je in feite webredacteur. Dergelijke CMS systemen werden geprogrammeerd door webprogrammeurs en veel systemen kan je kant en klaar kopen.

Het is niet zo heel moeilijk om webmaster te worden zonder dat je hoeft te programmeren of geavanceerde kennis hoeft te hebben van webdesign.

Download bijvoorbeeld het gratis SharePoint Designer bij Microsoft (scheelt een cursus HTML), ga naar bijvoorbeeld http://www.mijndomein.nl en registreer voor enkele tientjes je domein en plaatst de met Sharepoint gemaakte bestanden op dit domein.

Persoonlijk zou ik wat voorzichtig zijn met de term "webmaster" als kwalificatie van je kennen en kunnen op het gebied van webtechnologie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wil je wat verder komen, dan zou je de leergang Webmaster kunnen overwegen (Bij Lectric):

http://internetopleidingen.lectric.nl/webdesign/opleiding-webmaster.aspx

Gaat dit je wat te ver, krijg je wel een goed beeld van de taken van een professionele "webmaster".

Een goed, maar inmiddels verouderd boek is:

http://www.kentie.com/indexn.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal bedankt voor jullie bijdrage.

Andere antwoorden (3)

Start een eigen website en je bent al webmaster van je eigen site.

Toegevoegd na 44 seconden:
Van wiki:
"Een webmaster (ook webbeheerder of webmeester genoemd) is de beheerder van een website."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent webmaster als je een eigen website hebt. Als jij een domeinnaam registreert en webhosting bestelt dan heb je alles wat je nodig hebt om een website online te zetten. Verder moet je een website maken en online zetten met een FTP programma. Zodra je website online hebt gezet ben je officieël de webmaster van die website. Zie ook bronnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent een webmaster als je verstand hebt van CSS, PHP, HTML en nog veel meer programmeer talen en een website kunt bouwen die een gebruikersgemak heeft, waar bezoekers gemakkelijk hun weg in kunnen vinden.
Tevens dient de website een aantrekkelijke vormgeving te hebben, waar de weigering percentage zo laag mogelijk is.

Je hebt verstand van zoekmachine marketing en snapt wat permalinks zijn en hoe je een website zoekmachine vriendelijk moet inrichten. Uiteindelijk is het wel jou verantwoordelijkheid dat er bezoekers komen op deze website en dan heb ik het niet over 10 mensen per dag.

Veel bedrijven werken met een CMS systeem en ook daar dien je van op de hoogte te zijn.

Kijk eens naar vacatures waar ze een webmaster zoeken, want die zijn namelijk zo ruim opgezet. Naast een opleiding raad ik aan om zelf een website gaan bouwen en zorgen voor feedback om heel snel heel goed te worden.

Vroeger programmeerde een webmaster voornamelijk, maar dat is steeds meer aan het veranderen.