Wat is een CMTS bij Ziggo?

Ik probeer het coax netwerk te begrijpen. Nu kom ik vaak de CMTS tegen. Maar veel informatie kan ik er niet over vinden. In welke straatkast staat de CMTS? En wat doet het precies?

8 jaar geleden
in: Internet
6.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cable_modem_termination_system Heb je doorgelezen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS

Antwoorden (2)

Een CMTS verpakt IP-pakketten in een MPEG datastroom en die datastroom wordt vervolgens via QAM modulatie verzonden over een kabelnetwerk. Andere basis-functies van een CMTS zijn onder andere encryptie om te voorkomen dat verkeer door derden wordt afgeluisterd of zelfs gewijzigd. Ook belangrijk is het beheer van de modems: opstartende modems zoeken naar het downstream signaal van een CMTS en maken vervolgens verbinding ermee. Daarna wordt via DHCP en TFTP een (meestal privé) IP-adres en een configuratiebestand naar het modem gestuurd. De CMTS zorgt ervoor dat dit boot-proces correct verloopt en zorgt er verder voor dat de RF-verbinding tussen modem en CMTS stabiel blijft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Staat een uitgebreide uitleg op Wikipedia:
Cable modem termination system of kortweg CMTS is de algemene naam voor de centrale headend-controller in een kabelmodem netwerk op basis van de DOCSIS of Euro-DOCSIS standaard.

Zie voor het volledige artikel Wikipedia