Deel je de kabel met je buren? (ziggo)

Op verschillende internet fora's lees ik dat je de coax kabel tot aan het kastje moet delen met je buren. Volgens Ziggo is dat niet waar, maar op verschillende fora's staat het tegenovergestelde. Wat is nou juist?

8 jaar geleden
in: Internet
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=GBng5I9FsQE
ronron1212
8 jaar geleden
prachtig filmpje hoe zit dat nu met flats bijvoorbeeld 180 woningen met een hal en liften en trappen met allemaal voordeuren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is iig zo geregeld dat ik in de praktijk geen last hebt van snelheidsverlies. En ik woon in een jaren70-flat. 205/21 (Op de Ziggo-site en KPN-site, wat er met speedtest is weet ik niet, maar de server Amsterdam-Nforce die ik altijd gebruikte haalt de 200 Mbps niet meer en de beste die ik tot nu toe kan vinden is Hoofddorp-Korton haalt 195 Mbps.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat je een kabel met de buren deelt, als in dat de coaxkabel bij een huis gesplitst en versterkt wordt en naar het volgende huis gaat (of de flat erboven). Wellicht dat er bij flats onderin een professionele verdeler/splitser/versterker geplaatst wordt door de kabelaar zelf. Maar ik heb van de techniek achter de kabel weinig verstand dus hang me er niet aan op. (als het zo is, of ongeveer zo is zoals ik beschrijf zou je dat ook als delen met de buren kunnen zien voordat je in de wijkcentrale zit, echter zal dat dan zo goed geregeld zijn dat dat geen/weinig nadelige effecten heeft). Heb wel eens gezien dat in een flat mensen een kabelgoot van boven naar beneden hadden waar een aantal coaxkabels doorheen liepen (waarschijnlijk zoveel als het aantal verdiepingen). In nieuwe flats zal per huishouden de coax netjes in de muur verwerkt zitten. En volgens mij lopen ze ook wel eens buitenom bij flats. Bij ons loopt nu de glasvezel buitenom bijvoorbeeld. Als je een kabel gaat delen/doorlinken met de buren kom je volgens mij direct in de problemen met snelheid en storingen. Heb je links van threads waarin beweerd wordt dat er met de buren gedeeld wordt?

Het beste antwoord

Coax deel je met andere abonnees vanaf de wijkcentrale tot aan de verdeelkast bij je in de straat. Vandaar uit enkele kabel naar jouw huis. Glasvezel is echt vanaf de wijkcentrale naar alle woningen een eigen kabel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eric1993
8 jaar geleden
@Bettona Is het stukje van de wijkcentrale tot aan de verdeelkast van glasvezel?