Hoe is er internetverbinding mogelijk tussen Europa en Amerika?

Zat laatst op een amerika site een spel te spelen. Ik vraag mij af hoe dat mogelijk is. Via de satelliet dacht ik, maar dat is toch erg traag?

8 jaar geleden
in: Internet
5.1K

Het beste antwoord

Dat gaat via een kabel, onder zee:

TAT-14, voluit TransAtlantic Telephonecable Number 14, is de veertiende trans-Atlantische onderzeekabel tussen Europa en Noord-Amerika. Strikt genomen dekt de term 'telefoonkabel' niet de lading, aangezien er vooral data (bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, internetverkeer) overheen getransporteerd wordt.

De kabel werd in 2001 gelegd. De totale kosten bedroegen 1,2 miljard euro, waarvan slechts de helft besteed werd aan het feitelijke leggen van de kabel. De kosten werden door een consortium van 50 grote telecombedrijven gedeeld, waarvan France Telecom, Deutsche Telekom en Sprint de grootste en bekendste zijn. Om de kabel te beschermen tegen bijvoorbeeld uitgeworpen ankers, werd voor de aanleg een meter diepe geul in de zeebodem gegraven. Op de plaatsen waar de bodem te hard was, werd de kabel beschermd met een ijzeren omhulsel. Na elke 50 tot 70 kilometer werd op de bodem een repeater geplaatst om het signaal te versterken en op te schonen.

De kabel komt op zeven plaatsen aan land, te weten Blåbjerg in Denemarken, Katwijk, Norden in Duitsland, St. Valéry in Frankrijk, Bude in Engeland, en tot slot Tuckerton en Manasquan in de Verenigde Staten. De totale lengte bedraagt 15.428 kilometer.

Toegevoegd na 16 minuten:
Zoals MrTomaat terecht opmerkt, gaat het natuurlijk via meerdere kabels onder zee. Anders zou bij de eerste de beste storing al het verkeer met de andere kant van de oceaan eruit liggen.

Toegevoegd na 33 minuten:
Hier een overzichtje van alle internetkabels in de oceaan:
http://www.cablemap.info/
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://i2.cdn.turner.com/cnnnext/dam/assets/140303125156-europe-close-submarine-cable-map-2014-horizontal-large-gallery.jpg Het gaat via meerdere kabels onder zee. Gelukkig, anders zou bij de eerste de beste storing al het verkeer met de andere kant van de oceaan eruit liggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Betekent dit dan dat er geen data via satellieten gedeeld worden? Sluit het ene het andere uit?
tinus1969
8 jaar geleden
@zekerw100 kabels zijn robuuster en kunnen veel meer verkeer aan. Overigens is de eerste kabel al in 1858 gelegd en gebruiken we dus al meer dan 150 jaar kabels. http://en.wikipedia.org/wiki/Transatlantic_telegraph_cable