Downloaden kost geld, maar uploaden kost dat ook geld?

Ik lees alleen maar dat downloaden geld kost maar is het zo dat uploaden ook geld kost?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
3K
paulus811
14 jaar geleden
De meeste mensen die downloaden kost het geen cent. De enkeling die via Itunes store koopt moet wel betalen, maar zo algemeen als nu in de vraag gesteld wordt klopt niet.

Antwoorden (6)

Uploaden kost vaak geen geld.Wel kan de snelheid waarmee je upload afhangen van een abbonnement.

Bij uploaden geef je iets aan het internet.Downloaden neem je iets.De snelheden waarmee je dat kunt doen staan vastgesteld bij de provider en het abbonnement wat je bij hem hebt afgesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel uploaden als downloaden betaal je voor in je internet abonnement. Iedere keer dat je bijvoorbeeld een vraag stelt hier ben je iets aan het uploaden. Dus dit valt onder het normale gebruik van je internet verbinding.

Daarnaast kan het geld kosten om iets te downloaden omdat je het koopt. In dat geval is het eigenlijk het recht om iets te downloaden waar je voor betaald. Het downloaden zelf is onderdeel van je internet abonnement wat je dan al hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Internet kost geld. Of je nu veel upload of download doet er dan niet meer toe. Natuurlijk is het wel zo dat wanneer je van een copyright voorziene Rom of DVD download je normaal gesproken wel rechten moet betalen of het bestand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij netwerken is het zo dat er wordt betaald voor de verbinding. De ene keer per Mb, de andere keer door een vantevoren afgesproken bedrag en ook bekend is de telefoon tik. Eigelijk ook gebruik van een lijn (van de kpn)
Bedrijven die die diensten leveren hebben mensen in dienst die berekenen hoeveel gebruik er van die lijnen moet worden gemaakt om uit de kosten te komen (break even point) en met hoeveel gebruik er hoeveel winst kan worden gemaakt.
De tijd die je spendeert met uploaden zou je je kosten kunnen noemen. Of dit geld kost of opleverd zal afhangen van het resultaat van je upload (stel dat jij daar weer een nota voor stuurt dan zal het zeker winst opleveren en niets kosten hoewel er kosten mee gepaard gaan maar die zijn dan niet voor jou maar in jou prijs doorberekend.
Dus de kosen zijn er (want het gebruik is er)maar hoeven niet altijd door de uploader te worden betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kosten van downloaden en uploaden zijn afhankelijk van het soort internetaansluiting dat je hebt.
In Nederland zijn de meeste abonnementen "flat fee", waarbij je een vast bedrag per maand betaald, ongeacht de hoeveelheid uploads/downloads.

Er zit soms wel een limiet aan het "dataverkeer", dit bestaat uit zowel uploads als downloads.

Trouwens, bij bijvoorbeeld gamen ben je tegelijkertijd aan het downloaden en aan het uploaden.

Wel is het zo dat "downloads" soms geld kosten, bijvoorbeeld bij iTunes store. Maar je betaald dan niet voor de download, maar voor het product (je betaald dus niet voor het transport van het liedje over het web, maar je betaald voor het recht om het liedje getransporteerd te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou bij jullie aanraden om jullie uploads te minimaliseren. uploaden is uw eigen gedownloade stuff doorgeven aan alle andere geïnteresseerden, het is dus illegaal. Het gebeurt niet veel dat je wordt betrapt. Maar als het gebeurt is het geen lachertje. Enja uploads zijn inbegrepen bij zowel telenet, belgacom,... !!!