is portforward schadelijk?

ik heb mij laten vertellen dat als mensen mijn ip hebben dat ze dan kunnen inbreken in mijn router. Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oh ja ik heb Norton Antivirus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vraag is tweedelig. Portforwarden heeft in deze zin niet echt iets met je externe IP-adres te maken. Je externe IP-adres is niet zo geheim, als iemand met alleen een IP-adres al zou kunnen inbreken is het hek van de dam. Portforwarden zal niet een echt hoger risico geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Portforwarden zal niet een echt hoger risico geven." Nou de enige manier om toegang te verschaffen tot een computer is via poorten... hoe meer poorten open waar een service achter schuil gaat, hoe hoger het risico dunkt mij....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar hoeveel wordt het echt hoger? Het zal hoger worden, maar niks om je zorgen over te maken. Heb nog nooit het advies gekregen om niet te forwarden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Heb nog nooit het advies gekregen om niet te forwarden."
Het doel heiligt de middelen... Als jouw doel is een bepaalde service verlening te doen dan moet er een poort open, je kunt niet om dat advies heen... Maar je ruilt comfort in voor veiligheid. "Het zal hoger worden" Huh? In je vorige reactie zei je juist van niet?

Het beste antwoord

"Security through obscurity" luidt het devies als het om beveiliging gaat.
Portforwarding is niet schadelijk zolang je weet wat je doet... en dat geldt
voor heel veel dingen in de wereld die techniek heet...
Mensen kunnen niet zomaar inbreken, de moeite die je doorgaans erin moet
stoppen om ergens in te komen loont niet als het om een grap of iets dergelijks gaat..
En dan moet je denken aan maandenlang observeren, social engineering, verleidelijke mails sturen om je over te halen om ergens op te klikken om een backdoor te installeren om zo binnen te komen...

Met gezond verstand gebruiken, en goeie beveiligingssoftware kom je een heel eind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Security through obscurity" luidt het devies als het om beveiliging gaat. Nope. STO is juist het meest af te raden beveiligingsprincipe. Als je kan uitleggen hoe je beveiligingsmechaniek werkt en het nog steeds veilig is dan pas is het echt veilig. Als het principe achter je beveiliging is dat je angstvallig geheim moet houden, hoe het werkt ,is het alleen maar een kwestie tot iemand het principe doorgrond, of (bijv.) tot iemand in je organisatie het principe verklapt. Het enige wat obscuur moet blijven is je wachtwoord, maar dat spreekt voor zich. De Nederlandse wiki zegt er niks over, maar:
"Security through obscurity is discouraged and not recommended by standards bodies"
http://en.wikipedia.org/wiki/Security_through_obscurity
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het gebruik van honeypots één van de middelen is om je belagers af te leiden van het doel door hun zand in de ogen te strooien, dan is dat juist iets wat je niet kwijt wilt, en houd je dat bewust obscuur. De hoeveelheid belagers die wij dagelijks op deze manier afvangen en blocken loopt in de tientallen...en gek genoeg op buitenlandse feestdagen in de honderden...