Kan je de aarde bedekken als je alle plaatjes op het internet uitprint?

Met alle plaatjes bedoel ik dus geen dubbele afbeeldingen, maar allemaal unieke afbeeldingen en de grootste afbeeldingen met een afmeting van maximaal een A5.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (2)

Tja, "wáár heb dat nou voor nodig?"
Ik ben het hartgrondig met de tweede reactie van Pelle eens, maar ben er tóch even in gedoken.

Even beginnen bij Wikipedia-gegevens.
“Het aardoppervlak beslaat ongeveer 510 miljoen km² en kan op verschillende manieren in halfronden of hemisferen worden ingedeeld.
Ongeveer 365,5 miljoen km² van het aardoppervlak (71%) is met water bedekt tegen 144,5 miljoen km² (29%) land.”

510,000,000,000,000 m2

Eén A5-je is 0,21 x 0,1485 m = 0,031185 m2.

Op één m2 passen als je dat uitrekent ongeveer 32 afbeeldingen.

Dan passen er op één km2 één miljoen maal zoveel afbeeldingen (duizend maal duizend keer zoveel), dus afgerond 32 miljoen afbeeldingen.

Er zijn nu zo’n 7,000,000,000 mensen.

Als iedereen 5 unieke afbeeldingen bijdraagt, kun je dus één km2 bedekken. Dat gaat wel lukken, nu zoveel mensen fotootjes maken en online zetten. Merk wel op dat ik nu elke afbeelding voor één A5-je tel! Daar kun je dus ook nog anders tegenaan kijken.

Maar voor 510 miljoen maal zoveel afbeeldingen zul je toch gauw veel tekort komen. Er zijn nog heel veel mensen die géén camera of mobieltje hebben. Vaak zelfs geen eten ...

Toegevoegd na 52 minuten:
Na het lezen van de reactie van Pelle moet ik deemoedig het hoofd buigen. Omdat u daar niet veel aan heeft, voeg ik de volgende corrigerende aanvulling toe:

Goed gezien! Daar zit een fout van 1000 in! Bedankt dat je dat even opmerkt.

Als 7 miljOEN mensen elk vijf unieke afbeeldingen plaatsen, dan kun je (ruim) één vierkante km bedekken!

Met de veronderstelde bijdragen van de wereldbevolking van 7 miljard mensen kun je op die manier ruim duizend vierkante kilometer bedekken. Bijna de provincie Utrecht.

Ik blijf desondanks wel denken dat je onwaarschijnlijk veel bijdragen per mens nodig gaat hebben om de hele wereld te bedekken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zegt eerst hoeveel er op 1 vierkante km passen (32 miljoen) en vervolgens zeg je dat als alle 7 miljard mensen 5 foto's plaatsen je 1 vierkante km kan bedekken? Ik ben je dus helemaal kwijt geloof ik :) Wel een puntje voor dat je er aan begonnen bent.
Poet
10 jaar geleden
Jij komt op prov Utrecht. Ik kom op 0,5 tot 3x Nederland. eigenlijk nog niet eens zo'n gek groot verschil voor zo'n berekening.
Nee, dat kan nog láng niet.

Je vraagt naar afbeeldingen. Op internet vond ik slechts data over foto’s. Laten we aannemen dat het aantal afbeeldingen ergens tussen 1 en 2x het aantal foto’s. Dit is een zeer veilige marge gelet op de dominantie van het sociaal mediagebruik op internet en dus foto’s. Gezien de dominantie van sociale media kun je ook veilig stellen dat aantal foto’s op internet maximaal 2x het aantal op sociale media zal zijn. Het totaal aantal afbeeldingen dus max 4x het aantal foto’s op soc. media zijn.

In de bron zie je het aan geüploade foto’s per dag per jaar op Facebook. Dit tot ergens in 2013. De datum in 2013 staat er niet bij dus we weten niet exact hoe het balkje voor heel 2013 moet zijn. De bron geeft echter aan dat de trend gaat naar jaarlijkse verdubbeling van de hoeveelheid uploads van foto’s per jaar. Dan zal balk 2013 dus nog niet 2x de balk van 2012 zijn. Bekijk daarbij de trend van Facebook. Dan moet het aantal geüploade foto’s op FB per dag in 2013 tussen de 300 en 400 MM liggen (MM=Miljoen=10^6).

Als we nu alle blauwe balkjes optellen en x 365 doen dan krijgen we het totaal aantal upgeloade foto’s op FB t/m 2013. En dat is ruwweg:
365 x (0+0+0+10+75+200+255+300+300 à 400 miljoen) = plm 416 à 489 * 10^9 foto’s.

Bron 2 geeft het aantal gebruikers van de grote sociale media sites per eind 2013.
Dit geeft aan dat Facebook plm net zoveel gebruikers heeft als de andere bij elkaar. Dan zou je kunnen zeggen dat het FB-aandeel van alle foto’s plm de helft is. Dat is echter een overschatting van het aantal foto’s op de conculega’s van FB omdat de andere sites later gegroeid zijn. Ergo: FB zal meer dan 50% van alle foto’s op soc media hebben per eind 2013.

In combi met het voorgaande kunnen we nu zeggen dat het totaal aantal afbeeldingen op internet per eind 2013 maximaal 4 x 2 x 489 * 10^9 was, en dat is plm 4 * 10^12.

De oppervlakte van de aarde is 510,066,000 km2 (waarvan 71% water). Dus plm 510 x 10^12 m2. De oppervlakte van een A5-je is 210 x 148 mm2 = 31,080 x 10^-3 m2.
Om de aarde te bedekken heb je dus het volgende aantal A5-jes nodig:

510 x 10^12 m2
——————————- = 16,4 x 10^15 A5-jes
31,080 x 10^-3 m2

Dat zijn er dus veel meer dan het max aantal afbeeldingen op internet.

Er moeten nog minimaal 4000x zoveel afbeeldingen op internet komen om de aarde te bedekken. Anders gezegd: max 1/4000 van de aarde is nu al te bedekken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus plm 3x Nederland

Toegevoegd na 3 minuten:
Maximaal
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Merk nog op dat vlgs deze berekening minimaal plm de helft van NL bedekt kan worden.
Bordensteker
10 jaar geleden
+ van mij: jij bent er veel dieper in gedoken!
Poet
10 jaar geleden
Daarom ligt de was er nog... ;-)