De 'H' betekend het soort verbinding dat in jou regio actief is.

HSDPA/HSUPA wordt in sommige toestellen ook weergegeven door "3½G" Dit is een update van het 3g netwerk waardoor een snelheid van 14,4 Mbit/s up en 2 Mbit/s down beschikbaar is. Tot nu toe is KPN de enige in Nederland die deze snelheid haalt. Vodafone en T-Mobile hebben 7,2 Mbit/s - 2 Mbit/s
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
High-Speed Downlink Packet Access of HSDPA is een protocol voor de mobiele telefoon. Het wordt ook wel 3.5G (of "3½G", òf 3G+) genoemd. HSDPA is een pakketgeschakelde communicatiedienst met een transmissiesnelheid tot 10 keer de UMTS-snelheid van 384 kbit/s. Beter dan UMTS moet dit mobiel internet breedbandig maken ('mobiel breedband'). De maximale snelheid van HSDPA is ongeveer 1/10 van de maximale snelheid van een kabel- of een ADSL-verbinding.
De volgende stap in de ontwikkeling van mobiele dataverbindingen komt er aan onder de naam 4G, ook wel LTE 3GPP genoemd, wat staat voor Long Term Evolution. Deze ontwikkeling maakt het mogelijk om snelheden van tussen de 20 en 326 Mbit/s te behalen. Nieuwe testen[1] van Ericsson hebben zelfs al een theoretische snelheid weten te behalen van 1Gbps. Deze snelheid is echter alleen een proof of concept en zal nog niet beschikbaar worden in de nabije toekomst.