Wel verbinding, geen internet, hoe kan dat?

Wij wonen met z'n 6en in huis en gebruiken allemaal internet (wifi). Vaak staat de naam van ons internet wel in de lijst met beschikbare verbindingen en heeft de verbinding ook 3 of 4 van de 5 'verbindingsstreepjes' maar kan ik maar geen verbinding maken.

Ook na het netwerk vergeten of de router resetten krijg ik nog geen internet.

Weet iemand wat er mis kan zijn met het internet? Iedereen in huis heeft er last van.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Internet
9.7K

Het beste antwoord

Het is waarschijnlijk niet zo dat je router geen internet heeft. De meest voor de hand liggende oplossing maar niet de verklaring waarom je dan weer wel dan weer geen verbinding krijgt.

Aangezien verschillende computers in het huishouden er last van hebben zou ik de oorzaak dus echt in het netwerk gaan zoeken.

Probeer de computers eens met een kabel aan te sluiten. Werkt dat wel? Dan ligt 't dus aan het draadloos signaal. Je kan proberen op andere kanalen (misschien dat die minder storen) of je router is niet geschikt om met al te veel apparaten verbinding te maken of wordt op enige andere manier gestoord. Hoe? Daar kan je proberen achter te komen door eens te testen of het beter werkt als je vlak bij je router gaat zitten.

Een nog mooiere oplossing is echter gewoon kabels doortrekken. Een draadloos signaal kan gestoord worden en is steeds trager, daar heb je bij een bekabeld netwerk dus nooit last van.

Werkt het met de kabel echter nog niet? Dan moet je het probleem elders gaan zoeken. Zit er een homeserver in het netwerk die mogelijk 1 en ander in de war stuurt? Schakel die dan even uit en controleer of het dan beter gaat. Nee? Staan alle instellingen van de verschillende pc's wel juist? (naar ip-adres toe e.d.)
Nog niks? Controleer dan toch de instellingen van de router eens grondig en anders eens testen met een andere (leen)router.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een kabel doortrekken écht écht geen optie is, is powerline er natuurlijk ook nog. Maar ook voor je telefoon is dat inderdaad geen optie natuurlijk. Dus verder zoeken waar het aan kan liggen. Zit het probleem in het netwerk of bij de routerfuncties? Dan daar verder zoeken. Ligt het echt aan de draadloze verbinding desnoods werken met een acces point of range extender om een beter signaal te krijgen op je werkplaats, waarbij die eerste natuurlijk de voorkeur heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In plaats van met kabeltjes klungelen zou ik eerst eens zien wat voor ledjes er branden tijdens normaal gebruik en tijdens een storing.... Dan weet je of de router DSL verbinding heeft met of zonder internetverbinding. AnnaV geeft aan dat een storing waarschijnlijk voor alle gebruikers gelijktijdig is, zoek eens uit of dat echt zo is. Tijdens een storing geven de pc's aan wel wifi verbinding te hebben. Waarom zou er dan iets met het wifi netwerk mis zijn? Als je auto niet wil starten ga je toch niet (als eerste) de bandenspanning controleren! Nog een advies: Ga ziet zitten frutten in modeminstellingen als je niet heel precies weet wat je doet. Zeer waarschijnlijk is dar nix mis mee en als je iets wijzigt dan ben je veel verder van huis. Dit soort onduidelijke storingen vergt nou eenmaal wat meer structurele aanpak dan wat losse kreten slaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"In plaats van met kabeltjes klungelen zou ik eerst eens zien wat voor ledjes er branden tijdens normaal gebruik en tijdens een storing…" Ledjes kunnen defect zijn, niet elke router heeft dezelfde ledjes en de uitleg in de handleiding over de ledjes is ook niet altijd duidelijk. Terwijl 2 situaties vergelijken wel doorslaggevend is. "Tijdens een storing geven de pc’s aan wel wifi verbinding te hebben. Waarom zou er dan iets met het wifi netwerk mis zijn? " Een pc is geen auto en niet alles wat een pc aangeeft hoeft ook zo te zijn. Zeker niet als je 'windhoos' gebruikt. Maar ook met bijv. linux kan een defect foutieve info voor de gebruiker opleveren. "Dit soort onduidelijke storingen vergt nou eenmaal wat meer structurele aanpak dan wat losse kreten slaken." Bovenstaande is dat dan ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het ledje DSL blijft branden maar internet knippert dan zou ik de helpdesk van de provider bellen om te vragen of hun iets kunnen zien. Als bovendien gelijktijdig het wlan-ledje knippert en er toch wlan signaal is dan denk ik aan een mogelijk defect modem. Bel de provider maar, vertel ze dat het internet ledje knippert, het wlan ledje gelijktijdig ook knippert maar dat DSL wel blijft branden. Hun kunnen daar veel meer van zeggen.

Andere antwoorden (3)

Je hebt verbinding met je router. Maar je router kan geen verbinding maken met een verdeler. Dat is het eigenlijk zo een beetje kort uitgelegd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zat een tijd geleden in precies dezelfde situatie als jij (meerdere huisgenoten met computers, computers gaven aan dat er wel verbinding met het netwerk was maar hadden geen internet) en toen is mij verteld dat de computer dan wel verbinding heeft met de router, maar de router niet met het modem. Dat was iets met ip-adressen ofzo, het modem verandert af en toe zijn adres en dan kan de router hem niet meer 'vinden'. Maar bij ons hielp het dan wel als we de stekker van de router eruit en weer erin deden, waardoor hij reset dus. Soms moetsen we dat dan wel meerdere keren per dag doen. Ik weet niet of jouw reset hetzelfde met een router doet als even de stroom eraf halen, maar je kunt het proberen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is eigenlijk vrij simpel als je het eenmaal weet... ;)

Dat een apparaat verbinding kan maken, betekend dat je router dus online is / aan staat. Ofwel; je hebt toegang tot je ethernet. Je kan al bij werken met interne IP-adres van andere PC's in datzelfde netwerk.
Om toegang te krijgen tot het internet, het www, de plek waar alle websites zijn te vinden, moet er verbinding zijn van router naar modem (zie modem als stoppenkast, router als stopcontact). Als die er is, dan heb je toegang tot het internet. Soms kan het natuurlijk voorkomen dat je modem al geen verbinding heeft. Dan is er waarschijnlijk een storing (net zoals een stroomstoring dus) of er is bijvoorbeeld een kabel geraakt tijdens graven in de grond.

Wat kan helpen om het probleem verder te analyseren, is dat je inlogt op je router (zodra je in wel verbonden bent). In de router kan je zien of hij een extern IP-adres ontvangt. Zo ja; dan zit het tussen router en pc. Zo nee, dan moet je kijken of de router wel goed geconfigureerd is, alle kabels er in zitten, en of er geen storing of dergelijke is...

Toegevoegd na 59 seconden:
Toevoeging; Ik ging er vanuit dat je wel verbonden raakt met netwerk, maar geen internet toegang krijgt... Waardoor je dus niet naar Google.nl (bv) kan.