Hoe wordt een dergelijke zin genoemd? (zie de uitleg)

Het gaat bijvoorbeeld om de volgende zin:
Als je wil falen, en het lukt... Heb je dan gefaald?

Hoe noem je een dergelijke zin? Een raadsel? Een doordenker of filosofie? Welke zoekterm geef ik op als ik meer van dit soort zinnen wil vinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik blijf met de woorden 'paradox' of 'contradictio in terminus' in mijn hoofd zitten. Maar dat is het niet he...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HUH...contra dinges :0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cruyffiaans
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
contra wat ?? haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het even opgezocht white eagle, ik wist het ook niet :( Contradictio in terminis
Van een `contradictio in terminis` (Latijn voor `tegenspraak in termen`) spreekt men als uit een bepaalde verbinding tussen woorden al kan worden afgeleid dat zoiets onmogelijk is. Bijvoorbeeld: `vloeibaar ijs`, `vierkante cirkel`, een `plastic blikje`. Gaat het specifiek om een tegenstrijdigheid door het bijvoeglijk naamwoord, dan wordt ook wel ge
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Contradicti
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, nee vloeibaar ijs, ja of je moet softijs bedoelen, das nog enigzins vloeibaar, hahaha

Het beste antwoord

Ik denk aan een sofisme. Of een sofistisch woordraadsel? Oordeel zelf:
http://www.encyclo.nl/begrip/sofisme

Toegevoegd na 8 uur:
En via de link van Rubro vind ik:
"Een strikvraag is een vraag die een op de feiten gebaseerd antwoord gewiekst uitlokt. De vraag is zo gesteld, dat een goed oplettend persoon hem fout beantwoordt of zelfs tegenspreekt. Dit wordt bereikt, indien de vraag antwoordmogelijkheden voorwendt of impliceert, waarvan er geen enkele klopt."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Strikvraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zit je er met je antwoord niet ver vanaf... ;0)

Andere antwoorden (2)

Raadsel, want daar staat deze zin letterlijk bij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je misschien een hypothetische zin/vraag?
(Een vraag/zin waar al een vooronderstelling in zit)

Zo niet, dan kun je wellicht in bijgaande bron de juiste
benaming voor je zin vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor de link, waar nog een antwoord verstopt zat. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt. Leuke aanvulling.