Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website en ze daar — nietsvermoedend — te laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcard-nummer. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. De slachtoffers worden vaak via e-mail naar deze valse website gelokt met daarin een link naar de (valse) website met het verzoek om zogenaamd "de inloggevens te controleren".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder phissing wordt verstaan het voordoen van een website en of link welke je verspreid met als doel persoonlijke inlogcodes en identificatie gegevens te verzamelen.

Het is illegaal omdat je je voordoet als iemand ander EN omdat het doel het misbruik van de gegevens is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Phishing is 't nadoen van reguliere websites om inloggegevens en dergelijke te bemachtigen, teneinde die gegevens door te verkopen of er zelf geld mee te verdienen. Het is dus verboden, omdat 't zware criminaliteit is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website en ze daar — nietsvermoedend — te laten inloggen. Op deze manier proberen ze achter bijvoorbeeld creditcard gegevens te komen.

Uit deze beschrijving blijkt al waarom dit verboden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Phishing is een soort internetfraude. Men probeert achter allerlei persoonlijke informatie te komen, zoals creditcardnummers, wachtwoorden,...

Vaak krijg je een soort mail, zogenaamd van je bank, waarin wordt gevraagd je gegevens te bevestigen. Je klikt door op een link, en je komt op een vervalste website. Deze website is een bijna identieke kopie van de echte banksite. Je merkt het verschil niet, omdat er gebruik gemaakt wordt van URL-spoofing. Hierbij wordt de url van een site bijna identiek gekopieerd.

Soms krijg je ook een mail met een verdachte bijlage. Hier staat wel de juiste url in, maar als je de bijlage opent, wordt op de achtergrond een trojan horse (trojaans paard) geopend. Als je dan je paswoorden invult, kan de fraudeur deze zien.

Frauderen is bij de wet verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hieronder de site van de overheid om de burger te informeren over phishing en alles wat te maken heeft met veilig internetten.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel:

Je komt op een pagina die sprekend lijkt op de originele maar eigenlijk vul je je gegevens in op een neppe pagina. Deze gegevens worden vervolgens verstuurd naar de eigenaar van de valse pagina, en je account kan gehackt worden. Waarom het illegaal is kun je vast zelf wel verzinnen.