Kruimels die je achterlaat op websites om de weg sneller terug te vinden.

In deze cookies worden bepaalde gegevens bewaard zoals wachtwoorden en gebruikersnamen. Verder staan in de cookies van welke site je af bent gekomen, hierdoor heb je soms gerelateerde reclame op diverse websites.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi omschreven +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord +1

Andere antwoorden (3)

Bij steeds meer sites moet je voor een volledige toegang jezelf bekendmaken door je naam en een wachtwoord in te typen. Zo kan de eigenaar van de site nagaan of je al eerder een bezoek aan zijn site hebt gebracht, en soms krijg je daarmee toegang tot delen van de site die voor anderen niet toegankelijk zijn.

Deze gegevens worden niet in het geheugen van de internet-server bewaard, maar als tekstbestandje op de schijf van jouw pc. Dat tekstbestandje heet een cookie. Bij elke pagina die je opvraagt, leest de server de inhoud van de cookie uit en handelt al naargelang de inhoud. En als je dezelfde site een volgende keer weer bezoekt, hoef je waarschijnlijk je naam niet meer te typen. Die haalt de server uit de cookie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn hierbij twee mogelijkheden. De site kan ook op de server opslaan wie jij bent ipv met een cookie. Bij terugkerend bezoek kan dit alleen met een cookie.
Bedrijven mogen jouw surf-gedrag niet zelf bijhouden, daarom sturen ze hun relevante informatie op naar jou... Dus als je weer eens daar komt op die site, kijkt men of er een cookie van hen aanwezig is en als dat er is lezen ze dat uit en weet men wie of wat jij bent...

Zo zit dat...

En windows is een beetje raar, want om aan te geven OF je wel cookies wenst, sturen ze je een cookie toe om aan te geven of je het wel wenst... Vreemde mensen die computermensen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je naar Goeievraag.nl gaat en je bent automatisch ingelogd komt dat door een cookie.

Websites kunnen op 2 manieren gegevens van bezoekers bijhouden (naast statistieken).

Sessions & cookies

Binnen een session wordt alle informatie opgeslagen op de server zelf. Je browser heeft elke keer dat je hem gebruikt een unieke code waaraan je herkend kan worden. Dus zolang je je browser niet afsluit zijn al je gegevens bewaard. Dit wordt gebruikt bij banken waar je niet wil dat iemand later nog bij jou gegevens kan en bijvoorbeeld bestellingen in webwinkels.

Een cookie kan ook gegevens bijhouden net als een session, maar dit wordt op je eigen computer bijgehouden. Je kunt deze dan ook zelf wijzigen of verwijderen als je dit wilt. Dit wordt vaak gebruikt bij inlog gegevens (zoals op deze site) maar kan in principe overal voor gebruikt worden.

Een cookie is geen virus dus kan wat dat betreft zonder gevaar geaccepteerd worden. Ook kan een cookie niet (zomaar) door andere websites gelezen worden. Dus dat je een cookie hebt van goeievraag.nl kan door google.nl niet uitgelezen worden.

Google is ook gelijk een goed voorbeeld van mogelijke gevaren van cookies. Google gebruikt de zogenaamde 'everlasting cookie'. Elke zoekopdracht die jij ingeeft binnen Google wordt vastgelegd (in hun database, daar kun jij niets aan veranderen) zonder persoonsgegevens. Maar wanneer je dit koppelt met de cookie op jou computer kan weer worden achterhaald wat jij hebt opgezocht. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt om goede zoekresultaten te tonen wanneer je zoekt op ajax (de voetbalclub of de web 2.0 oplossing en niet allebei).

Terwijl je met een browser normaal gesproken anoniem kunt surfen wordt dit met een cookie minder.

_MAAR_ dit betekend niet dat ik je afraad cookies te accepteren.