Waarom zeggen ze dat men met Windows veroordeeld zou zijn tot Internet Explorer als browser?

Ik heb als jaren XP en al jaren gebruik ik Firefox? Wat is hier aan de hand?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ze = Europese mededingsauthoriteiten. Net iets op het journaal over gezien...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede vraag, ik vind het namelijk grote onzin dat die positie zo zou zijn uitgebuit en er is bovendien een situatie ontstaan waarin MS eigenlijk producten van anderen moet gaan aanbieden, wat mijns inziens de omgekeerde wereld is. Of je hier een goed antwoord op krijgt betwijfel ik overigens wel, ik zal eens op volgen klikken.

Het beste antwoord

omdat IE met windows mee geleverd wordt is het niet logisch voor een beginnend internetter om een andere browser te instaleren. Sterker nog: Veel mensenzullen zich niet bewust zijn dat ze een keuze hebben bij hun browser keuze. Dor de browser los te koppelen van het OS zullen meer mensen gedwongen worden een bewuste keuze voor een bepaalde browser te maken. Hierdoor zal IE marktaandeel gaan verliezen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wie zijn "ze"? Ik ken namelijk niemand die dat zegt.

Wel is het zo dat IE diep in Windows verankerd zit, en dat je het niet zomaar kunt verwijderen. In dat opzicht zit je er aan vast. Sommige puristen ergeren zich daaraan, maar zoals je al zegt kun je gewoon een andere browser gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze = mededingingsauthoriteit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zeggen die niet dat je tot IE veroordeeld bent, maar dat IE bevoordeeld wordt doordat het voorgeïnstalleerd is.
Het 'probleem' is dat je niet hoeft te kiezen als consument, want je kreeg tot voor kort Internet Explorer voorgeschoteld. Dit zorgt ervoor dat andere browser fabrikanten geen kans kregen op de markt. Oftewel, Microsoft misbruikt zijn monopolie bij operating systems om ook een monopolie op browsers te creeeren.

Dit is oneerlijke concurrentie en daarom hebben de europese mededingings authoriteiten deze koppel verkoop verboden.

Toegevoegd na 16 uur:
Verdere uitleg naar aanleiding van de reactie:

Stel, je koopt een brood en krijgt er gratis kaas bij. Er is maar 1 broodverkoper in Nederland, maar veel kaasverkopers. Dan zit bij elk brood dat er verkocht wordt kaas. Dat zorgt ervoor dat mensen niet op zoek gaan naar een andere kaas, want ze hebben al. Dus, die ene broodverkoper zorgt er in dit geval voor dat alle kaasverkopers failliet gaan.

Internet explorer was niet gratis, net als concurrent Netscape. Omdat veel mensen overgingen naar Netscape heeft Microsoft Internet explorer gratis bijgesloten. Dit is net als met gratis kaas. Als je al een gratis versie hebt gehad zul je niet verder kijken of er alternatieven zijn (die misschien beter zijn).

Theoretisch kan Microsoft, wanneer alle andere browsers gestopt zijn (wat gebeurd als niemand ze gebruikt) Internet Explorer dan weer gaan verkopen voor 1000 euro per stuk. Dit zal dan gekocht moeten worden. Er wordt dus op deze manier kunstmatig een monopolie gecreeerd.

De mededingsauthoriteit houdt in deze monopolies in de gaten omdat vrije marktwerking (vraag en aanbod bepalen de prijs) in zo'n situatie niet opgaat. Dit zorgt ook voor gebrek aan verdere ontwikkeling, want als er geen concurrenten zijn dan is het ook niet nodig om iets te verbeteren.

Vanuit deze oogpunten vindt 'men' dat vrijemarktwerking zo belangrijk is dat wanneer dit ondermijnd wordt daar actie tegen ondernomen wordt. En dat is gebeurd bij Microsoft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch kan ik de logica nog steeds niet volgen. Okee nu zit er geen IE meer in standaard tegenwoordig, voorheen kon je gewoon kiezen, als de consument daarvan niet op de hoogte is lijkt me dat eerder het probleem van de consument. Ik kan er dan ook nog steeds met mijn kop niet bij waarom dit oneerlijke concurrentie zou zijn.
Tot Windows Vista werd Internet Exploren meegeleverd, in Windows 7 niet meer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn legio mensen die niet doorhebben dat je dat enge internet ook op kunt met een vurige vos, of iets dergelijks.

Door mensen standaard IE voor de neus te zetten, hoeven ze niet verder te kijken. Hierdoor heeft IE een oneerlijk marktvoordeel.