Een heel antwoord kan ik je niet geven, maar wel een aantal hints:

Wat je sowieso nodig hebt voor een server is een PC en internet, dus echt gratis is het niet.

Download Ubuntu Server of een andere linux distributie en installeer het op de computer.

installeer apache door in een terminal in te typen:
sudo apt-get install apache

Nou heb je in principe al een server. Het kan ook met Windows; download dan een pakket als XAMPP.

Vervolgens moet je zorgen al het data verkeer van internet door gelust wordt naar de server. Welke stappen je daarvoor moet doorlopen, hangt af van welke hardware (vooral router) je hebt. Hiervoor kan je het beste een zoekmachine raadplegen met het typenummer van je router en "Webserver" ofzoiets.

Om een VPN verbinding op te zetten, geldt ongeveer hetzelfde: Dat hangt nogal van je opstelling af, dus daar zal je een nieuwe zoektocht voor op poten moeten zetten.

Veel succes!